Hebt u een lekkage binnen of wilt u een lekkage op straat melden? Lees hieronder wat u kunt doen. Onze monteurs staan 24 uur per dag klaar om eventuele problemen te verhelpen. 

Lekkage binnen

Vervelend dat u een lekkage hebt. Belangrijk is om te weten of de lekkage voor of na de watermeter zit. Weet u niet zeker of het voor of na de watermeter zit? Dan controleert u dit als volgt: 

  • Schakel alle waterverbruikende apparatuur uit.
  • Controleer of alle kranen dicht staan.
  • Loopt uw watermeter toch door? Dan is er sprake van een lekkage in uw binnenleidingen, dus na de watermeter. In dat geval adviseren wij u de hoofdkraan te sluiten en contact op te nemen met uw installateur om de lekkage te repareren. Bent u huurder van de woning? Neem dan contact op met uw verhuurder. De binnenleidingen zijn namelijk eigendom van de eigenaar van de woning.   
  • Staat uw watermeter stil? Dan is een lekkage na uw watermeter uitgesloten.

Betreft het een lekkage in de meterkast of put voor de watermeter? Neem dan contact met ons op via 073 683 80 00 (kies 1). Wij lossen het probleem zo snel mogelijk op.

Lekkage buiten

Kijk dan eerst op de website van waterstoring voor een actueel overzicht van storingen en werkzaamheden. Misschien is de lekkage al gemeld. 

Overzicht storingen en werkzaamheden

Staat de lekkage er niet bij? Neem dan contact met ons op via 073 683 80 00 (kies 1). Dan lossen wij het probleem zo snel mogelijk op. Wij waarderen uw hulp! 

Veelgestelde vragen

Hoe bescherm ik mijn watermeter en leiding tegen vorst en tocht?

Vorst en tocht kunnen ervoor zorgen dat uw watermeter, hoofdkraan en buitenkraan bevriezen. Dit wilt u natuurlijk voor zijn. Bescherm deze daarom goed tegen de kou en voorkom daarmee lekkages en schade. Dat kan u onder andere doen door de ruimte waarin de watermeter zich bevindt te isoleren of door tochtgaten dicht te maken.

Lees hier alle tips

Mijn watermeter is nat aan de buitenkant. Wat nu?

Meestal is er geen sprake van een lek maar is condensvorming de oorzaak van het vocht op de watermeter. Het water dat door de leidingen en de watermeter stroomt, is meestal kouder dan de omgevingstemperatuur. Dit veroorzaakt, in combinatie met een slecht geventileerde ruimte, condensvorming op de watermeter en de leidingen.

Wie is er verantwoordelijk voor vorstschade aan de watermeter en leidingen?

Uw watermeter is eigendom van Brabant Water. U bent echter als gebruiker er zelf verantwoordelijk voor dat uw watermeter en alle leidingen vanaf uw watermeter niet bevriezen. Daarom adviseren wij u om zowel de watermeter als alle leidingen vanaf de watermeter vorstvrij te houden en te beschermen tegen lekkages.

Gaat uw watermeter stuk door vorst? Dan betaalt u de kosten voor vervanging van uw watermeter. Niet alle inboedelverzekeringen vergoeden deze schade. Verder is Brabant Water niet verantwoordelijk voor schade die ontstaat door lekkages achter de watermeter. De verantwoordelijkheid voor alle leidingen achter de watermeter ligt bij de eigenaar of gebruiker van het pand.