- Pagina
Kruimelpad
Zoekresultaten voor “Hoeveel water gebruik ik?”
- Pagina
Waterbesparende douchekop: duurzaam douchen en drinkwater besparen
- Pagina
Drinkwatertarieven
Onze drinkwatertarieven voor 2025 zijn bekend. Bij Brabant Water zorgen we voor betrouwbaar en schoon drinkwater, direct bij u thuis geleverd. We begrijpen dat het belangrijk is om te weten wat u betaalt voor uw water. Daarom houden we onze tarieven transparant en helder. Hier leest u alles over de...
- Veelgestelde vraag
Kan ik (online) inzicht krijgen in mijn waterverbruik?
Met onze meetdienst Waterbewust krijgt u (dagelijks en) online inzicht in de watermeterstanden. Zijn er afwijkingen in het verbruik? Ineens een veel hoger verbruik dan normaal? Of juist plotseling geen verbruik meer? Dan krijgt u hier een alarmering van. Zo zijn eventuele lekkages snel gedetecteerd. Ook hoeft u geen jaarlijkse meteropname meer te doen. Wij lezen de meterstand op afstand uit en maken op basis daarvan de jaarafrekening op.
- Veelgestelde vraag
Welke apparaten kan ik wel of niet gebruiken tijdens een kookadvies?
U kunt vaatwassers en wasmachines zonder problemen gebruiken. Apparaten zoals ijsblokjesmachines, watercoolers en postmix-installaties (gebruikt in de horeca voor frisdranken) zijn vaak direct op de waterleiding aangesloten. Deze apparaten kunt u daarom beter niet gebruiken.
Gebruik ook geen waterkokers of koffiezetapparaten. Deze apparaten verhitten het water meestal niet drie minuten of langer tot honderd graden Celsius. Als u een kokendwaterkraan (Quooker) hebt dan is het water mogelijk al op de juiste manier gekookt. Neem contact op met de leverancier om dit zeker te weten.
U kunt het beste het water uit de kraan eerst minimaal drie minuten op uw fornuis in een pan laten doorkoken voordat u het gebruikt voor consumptie.
Voor vragen over uw apparatuur kunt u het beste contact opnemen met de leverancier van deze apparatuur.
- Veelgestelde vraag
Kan ik mijn watergebruik online inzien?
Ja, dat kan. Als u een watermeter hebt, dan noteren wij één keer per jaar uw meterstand. Het verschil tussen de meterstand van vorig jaar en die van dit jaar rekent u af via de jaarrekening. De jaarrekening kunt u terugvinden in Mijn Brabant Water.
Hebt u nog geen jaarrekening gehad, maar bent u toch benieuwd naar uw gebruik? Dan kunt u de meterstand van vandaag vergelijken met de meterstand op het voorblad van uw vorige jaarrekening. Iedere 1 m³ verschil betekent dat u 1.000 liter water hebt gebruikt.
Let op: hebben wij uw meterstand geschat? Dan kan uw gebruik in werkelijkheid hoger of lager zijn dan de schatting.
- Veelgestelde vraag
Ik heb een onverklaarbaar hoog verbruik. Ik heb geen lekkage. Kan de watermeter defect zijn?
Het komt vrijwel nooit voor dat een watermeter een foutief waterverbruik registreert. Vaak ligt de oorzaak van een hoger waterverbruik in een wijziging van de gezinssituatie of is er sprake van een storing in de binneninstallatie.
Hebt u alle veel voorkomende oorzaken al uitgesloten?
Denk daarbij aan: zwembad/vijver gevuld, meer gesproeid/druppelslang vergeten dicht te draaien, hogedrukreiniging schoonmaak, lekkage/werkzaamheden aan binnenleiding gehad, doorlopend toilet, storing Combi-Ketel etc. Niets wat hier bij staat? Probeer dan het volgende:
Wilt u eens een tijdje alle begin- en eindstanden noteren van uw water gebruikende programma’s en handelingen? (bijvoorbeeld wasmachine, vaatwasser, cooker, toilet, douche/bad etc.)
Een (tijdelijk) defect van water gebruikende apparatuur in uw binnen installatie kan een oorzaak zijn geweest, of is dat nog steeds. Een overzicht van hoeveel water we gemiddeld in het huishouden gebruiken vindt u bij de veelgestelde vraag 'Hoeveel water gebruik ik?'. Mogelijk vindt u zo de oorzaak van het afwijkende verbruik.
Mogelijke oorzaken van defecte binneninstallatie
Een (tijdelijk) defect aan uw inlaat combinatie (Cv-ketel) of een niet goedwerkende vlotter van het toilet kunnen een oorzaak zijn van een hoger waterverbruik. Ook een defecte waterontharder (met automatisch spoelsysteem) of een defecte overloopskimmer van het zwembad, zorgen voor een hoger verbruik. Een installateur of loodgieter kan u hierbij helpen. Meer informatie vindt u in het overzicht van mogelijke oorzaken van een defecte binneninstallatie.
Hebt u alles nagelopen en trekt u toch de werking van onze watermeter in twijfel? Neemt u dan contact met ons op. Wij bekijken graag met u wat de volgende stappen dan kunnen zijn.
- Veelgestelde vraag
Kan ik mijn drinkwater thuis ook ontharden?
Ja, dat is mogelijk. Wij leveren drinkwater dat voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen. Op deze pagina kunt u de hardheid van het drinkwater dat bij u uit de kraan komt inzien. Kalk is niet schadelijk voor de gezondheid, maar teveel kalk zorgt bijvoorbeeld wel voor kalkaanslag in de badkamer, keuken en wasmachine. Daarom ontharden we het water op sommige locaties.
Er zijn verschillende apparaten beschikbaar waarmee u de hardheid van het kraanwater thuis kunt beïnvloeden. Thuisontharders zijn apparaten die in uw binneninstallatie worden geplaatst en kalk (meestal volledig) uit het water verwijderen.
Overweegt u zelf een ontharder te (laten) installeren? Zorg dan dat de onthardingsinstallatie wordt aangesloten volgens de geldende voorschriften.
- Pagina
Inzicht in watergebruik leidt tot besparing
Als maatschappelijk georiënteerde organisatie neemt Brabant Water verantwoordelijkheid voor mens, natuur en milieu. Nu en in de toekomst. We willen klanten bewust maken van watergebruik en verspilling voorkomen. We bieden diverse meetdiensten voor zakelijke klanten. Zo geven we hen inzicht in het...
Paginering
- Pagina 1
- Pagina 2
- Pagina 3
- Pagina 4
- …
- Volgende pagina