​​​Hebt u een wateraansluiting nodig voor uw nieuwbouwwoning of bedrijfspand? Of wilt u de bestaande aansluiting wijzigen? Dit regelt u zelf makkelijk online via mijnaansluiting.nl

U kunt in één aanvraag ook meteen uw aansluiting voor gas, elektriciteit, kabel en/of telecom regelen. De voortgang van uw aanvraag vindt u via uw account op mijnaansluiting.nl bij 'alle aanvragen'. Ook ziet u daar het telefoonnummer van onze aannemer.

Direct een wateraansluiting aanvragen via mijnaansluiting.nl

Hoe vraag ik een nieuwe (of andere) wateraansluiting aan? (pdf) 

Uw aanvraag in zeven stappen

1. De voorbereiding

Voordat u begint met het invullen van uw aanvraag, is het belangrijk om vooraf het volgende te onderzoeken: 

  • Welke aansluiting van toepassing is. Een installateur kan u helpen bij uw keuze. 
  • De kosten vindt u in onze tarievenregeling.  
  • De meterkast of meterput waarin de watermeter wordt geplaatst, moet voldoen aan bepaalde eisen. Deze eisen omschrijven wij in de voorschriften voor realisatie van de wateraansluiting. 
2. Het indienen van uw aanvraag

Uw aanvraag doet u via mijnaansluiting.nl. U geeft hierbij ook direct akkoord voor de opdracht en de kosten. 

Let op: Brabant Water hanteert tarieven die op het moment van de uitvoering van de werkzaamheden gelden. 
Bij het indienen van de aanvraag hebt u het volgende nodig*: 

  • de benodigde capaciteit;
  • een plattegrond van de locatie; 
  • een schets van de locatie;
  • een foto van de meterkast/ruimte of put;
  • de gegevens van de contactpersoon voor de uitvoering;
  • de gegevens van de contactpersoon voor de facturatie;
  • de gegevens van de toekomstige eigenaar van de nieuwe wateraansluiting.

*Bij verplaatsen of uitnemen hebt u ook het meternummer nodig.

3. Uw aanvraag is in behandeling

U kunt de status van uw aanvraag volgen op mijnaansluiting.nl. Daar vindt u ook de contactgegevens van de uitvoerende partij. Neem voor vragen over de planning contact op met de uitvoerende partij. 

Onvoorziene omstandigheden kunnen voor vertraging zorgen, bijvoorbeeld door vergunningen, verontreinigde grond en de doorlooptijd van andere nutsvoorzieningen.

4. Voorbereidende werkzaamheden uitvoeren

U bent zelf verantwoordelijk voor de nodige voorbereidende werkzaamheden, zoals het installeren van een mantelbuis, watermeterput of het vrijmaken van het traject. De uitvoerende partij informeert u hierover.

5. De schouw 

De uitvoerende partij maakt een schouwafspraak met u. De schouwer stelt vast of voldaan wordt aan de voorschriften. Zijn alle voorbereidende werkzaamheden correct uitgevoerd en is het tracé toegankelijk? Dan pas kunnen de werkzaamheden ingepland worden.

6. Uitvoeren van de werkzaamheden 

De uitvoerende partij realiseert de aansluiting. Is de aansluiting gereed? Dan beschikt u over drinkwater.  

Let op: spoel uw nieuwe installatie door voordat u deze gebruikt. Lees hier waarom.

7. Afhandeling 

De uitvoerende partij meldt de werkzaamheden als gereed via mijnaansluiting.nl. Hierna sturen wij de factuur voor de werkzaamheden per e-mail toe.

Let op: hebt u een nieuwe aansluiting? Meldt u zich dan aan als (nieuwe) klant op onze website.

Tarieven wateraansluiting

Soort aansluiting

Normale woonhuisaansluiting (1,5 m³ per uur) (Q3 2,5)

Normaal appartement (1,5 m³ per uur). Prijs per watermeter 

Middelgrote aansluiting (3,5 m³ per uur) (Q3 6,3)

Grote aansluiting (10 m³ per uur) 
(Q3 16)

Aansluitingen met een capaciteit groter dan Q3 16

2024 Aansluitkosten (excl. btw)

€ 978,00

€ 219,00

€1.778,00

€ 2.426,00

Op aanvraag

2024 Aansluitkosten (incl. btw)

€ 1.066,02

€ 238,71

€ 1.938,02

€ 2.644,34

Op aanvraag

Tijdelijke aansluiting aanvragen

Als u een nieuw pand gaat bouwen, kunt u een tijdelijke wateraansluiting aanvragen voor tijdens de bouwwerkzaamheden. Deze tijdelijke aansluiting wordt vaak een bouwaansluiting genoemd. Als u een bestaand pand gaat verbouwen, kunt u de bestaande aansluiting laten aanpassen naar een tijdelijke aansluiting voor tijdens de bouwwerkzaamheden. 

De tijdelijke aansluiting verplaatsen wij naar de definitieve plaats of verwijderen wij wanneer de werkzaamheden klaar zijn. De maximale termijn van een tijdelijke aansluiting is twee jaar.

Voor nieuwe tijdelijke aansluitingen die aangevraagd zijn vanaf 1 januari 2024 geldt onderstaande: 

  • Het tarief voor het doorleggen van de tijdelijke aansluiting naar de definitieve aansluiting is niet inclusief. U moet het doorleggen van de tijdelijke aansluiting zelf aanvragen. De tijdelijke aansluiting moet in lijn liggen met de definitieve aansluiting en de capaciteit van de tijdelijke aansluiting moet hetzelfde zijn als de capaciteit van de definitieve aansluiting. 
  • Het tarief voor verwijderen van de tijdelijke aansluiting is inclusief, mits de tijdelijke aansluiting juist is aangevraagd. Voor tijdelijke aansluitingen die volgens de oude tarievenregeling zijn aangevraagd en of gerealiseerd zijn, brengen wij het verwijderen van de tijdelijke aansluiting in rekening. 

Direct een tijdelijke aansluiting aanvragen via mijnaansluiting.nl

Tarieven tijdelijke aansluiting (bouwaansluiting)

Product

Tijdelijke aansluiting 

Verleggen aansluiting

Vastrecht per jaar

2024 (excl. btw)

€ 978,00

€ 640,00

€ 75,84

2024 (incl. btw)

€ 1.066,02

€ 697,60

€ 82,67

Geldende tarieven

Wij hanteren de tarieven die op het moment van de uitvoering van de werkzaamheden gelden.

Bekijk onze tarieven

In bijzondere gevallen gelden afwijkende tarieven. Bijvoorbeeld als er werkzaamheden aan de hoofdleiding noodzakelijk zijn. De kosten van bijzondere voorzieningen, zoals weg-, spoor- of waterkruisingen, worden afzonderlijk in rekening gebracht.

Bekijk onze aansluitvoorwaarden drinkwater

Bekijk onze voorschriften voor plaatsing watermeter

Aansluiting BAG-adressen met structurele voorzieningen

BAG-adressen met structurele voorzieningen bemeteren wij individueel. Bij grondgebonden objecten (inclusief alle BAG-adressen met structurele voorzieningen) sluiten wij individueel aan. De wijze van aansluiting wordt op basis van de aanvraag bepaald. Voor vooroverleg kunt u via Mijnaansluiting een projectmelding doen.

Meterkasten en mantelbuizen

Voorkom vertraging, bekijk de video

Wilt u vertraging voorkomen in het aansluitproces? Bekijk dan hieronder de informatiefilm over de eisen van de meterkast en de mantelbuizen. Zo weet u wat u kunt verwachten, hoe u zich kan voorbereiden en ziet u hoe u een aanvraag indient. 

Bekijk de video van Mijnaansluiting.nl

IWUN richtlijnen

Wilt u meer informatie en of wilt u de informatie van de video nalezen? Bekijk dan de IWUN richtlijnen voor meterkasten en mantelbuizen. U vindt hier ook specificaties voor materiaal, maatvoeringen en bouwtekeningen.

Bekijk hier alle richtlijnen

Prefab meterkast

Wilt u meer informatie over een prefab meterkast? Lees dan ons informatieblad. Hierin vindt u informatie over onder andere het aansluiten van een prefab meterkast.

Bekijk hier het infoblad over een prefab meterkast (pdf)

Sanering watermeteropstelling in kelders

Bij Brabant Water zorgen we voor voldoende en betrouwbaar drinkwater. Daar is ook onderhoud voor nodig. Dat leidt soms tot saneringen van aansluitingen en watermeteropstellingen. Deze kunnen zich ook in kelders bevinden. Brabant Water vernieuwt dan de aansluiting. In sommige gevallen zal de muurdoorvoer, waar de eigenaar van het pand verantwoordelijk voor is, ook vervangen moeten worden. Brabant Water levert en monteert deze zelf. Het gebruikte afdichtsysteem is betrouwbaar en waterdicht. De muurdoorvoer blijft, met 5 jaar garantie na monteren, de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het pand.

Aansluiting voor Belgische klanten

Brabant Water levert drinkwater aan een aantal Belgische klanten. 

Lees hier alle informatie voor onze Belgische klanten

Veelgestelde vragen

Ontvang ik een offerte voor mijn aangevraagde aansluiting?

Nee! Tijdens de aanvraag via mijnaansluiting.nl geeft u direct akkoord voor de werkzaamheden de de bijbehorende kosten. U vindt de kosten terug in het opdrachtdocument. Dit document vindt u in uw gebruikersaccount van mijnaansluiting.nl. 

Let op! Brabant Water hanteert tarieven die geldig zijn op het moment van uitvoering van de werkzaamheden. 

Ik wil mijn verzonden aanvraag via mijnaansluiting.nl wijzigen, kan dat?

Nee. Het is helaas niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen in een akkoord gegeven aanvraag. Wij kunnen de aanvraag op uw verzoek wel laten vervallen. Stuur hiervoor een e-mail naar [email protected]. Vervolgens dient u een nieuwe aanvraag in op www.mijnaansluiting.nl.

Wilt u later in het proces iets wijzigen in verband de facturatie?

Omdat dit een geautomatiseerd proces is, zijn wijzigingen van de facturatiegegevens en NAW-gegevens niet mogelijk.  

Ik ben een nieuwe klant. Wat moet ik doen?

Als nieuwe klant kunt u zich snel en eenvoudig aanmelden via ons aanmeldformulier. Houdt u voor uw aanmelding de volgende gegevens bij de hand:

  • De datum van sleuteloverdracht van uw nieuwe adres.
  • De meterstand op deze datum.
  • Uw e-mailadres.
Op mijn factuur klopt het aansluitadres niet. Hoe komt dit?

Het kan zijn dat uw adres (nog) niet bekend is bij de BAG. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld een tijdelijke aansluiting of een weide-aansluiting. Op de factuur ziet u het nabijgelegen adres dat bij uw aanvraag wel bekend was bij de BAG en waarop door de aanvrager akkoord is gegeven.

Wat is het verschil tussen hoogbouw en laagbouw?

Hoogbouw bij Brabant Water
Hieronder verstaan wij een gebouw dat bestaat uit meerdere woonlagen, zoals een flat of appartementencomplex. 

Brabant Water maakt één toevoerleiding naar het gebouw met een innamepunt. Alle BAG-eenheden met structurele voorzieningen en algemene voorzieningen bemeteren wij individueel. Algemene voorzieningen zijn bijvoorbeeld brandslanghaspels, een kraantje voor algemeen gebruik of voor bewatering van een groenvoorziening. 

Laagbouw bij Brabant Water
Hieronder verstaan wij grondgebonden woningen, bijvoorbeeld twee-onder-een-kapwoningen, villa's of bovenwoningen op de eerste etage. 

Alle grondgebonden BAG-eenheden met structurele voorzieningen sluiten wij individueel aan en bemeteren wij individueel.