Kruimelpad
Klantenservice
We helpen u graag. De meest gekozen onderwerpen staan hieronder op een rij. Staat uw vraag er niet tussen? Dan vindt u hieronder de manieren om ons te bereiken.
Meterstand
Hoe geef ik mijn meterstand door?
Met uw referentienummer geeft u via onze website makkelijk en snel de meterstand door. Dit unieke nummer bestaat uit negen cijfers. U vindt het referentienummer terug in de e-mail of brief. Let op: referentienummers van andere jaren kunt u niet meer gebruiken.
Wilt u de meterstand voor een verhuizing doorgeven? Dat gaat eenvoudig via Verhuizing doorgeven. Hebt u een andere vraag of hebt u onze hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina kiest u uw manier.
Waar vind ik mijn referentienummer?
U hebt een e-mail of brief van ons ontvangen. Daarin vindt u uw referentienummer. Uw referentienummer is een uniek nummer. Let op: referentienummers van andere jaren kunt u niet meer gebruiken.
Wilt u de meterstand voor een verhuizing doorgeven? Dat gaat eenvoudig via Verhuizing doorgeven. Hebt u een andere vraag of hebt u onze hulp nodig? Dan kunt u contact met ons opnemen. Onderaan deze pagina kiest u uw manier.
Waarom vragen jullie de watermeterstand op tijdens de vakantieperiode?
Wij leveren water aan meer dan 1 miljoen Brabantse huishoudens. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de jaarrekeningen te spreiden over het jaar. Het kan dus gebeuren dat u tijdens de vakantieperiode een opnameverzoek ontvangt.
Gaat u op vakantie en wilt u zeker weten dat u een jaarrekening ontvangt met een juiste meterstand? U kunt dan de meterstand voor uw vakantie al doorgeven. Neemt u daarvoor contact met ons op? We helpen u graag!
Lukt het doorgeven van de meterstand niet op tijd? Dan schatten wij de meterstand voor de jaarrekening. Als u terug bent van vakantie, is het fijn als u de meterstand alsnog doorgeeft. Onderaan deze pagina vindt u de verschillende manieren om de klantenservice te bereiken.
Waarom hebben jullie de watermeterstand geschat?
Jaarrekening
Ieder jaar ontvangt u via e-mail of brief een verzoek voor het doorgeven van de meterstand. Ontvangen wij geen meterstand? Dan sturen wij herinneringen. Is het niet gelukt om de meterstand op tijd door te geven, dan schatten wij deze voor u.
Verhuizen
Ook bij een verhuizing is het doorgeven van de meterstand belangrijk. Zo ontvangt de vertrekkende partij een juiste eindrekening. De nieuwe gebruiker van het pand start dan met de juiste meterstand.
Bezwaar
Bent u het niet eens met onze schatting? U kunt hiervoor contact met ons opnemen. Onderaan deze pagina kiest u uw manier.
Hoe ziet mijn watermeter er uit?
Op deze pagina vindt u voorbeelden van onze watermeters.
Wat moet ik doen als mijn watermeter nat is aan de buitenkant?
Als er druppels op de watermeter zitten, is er meestal sprake van condens. Op deze pagina leest u hoe u dat zelf controleert:
Zo kunt u dit zelf controleren
Komt u erachter dat u een lekkage hebt? Neem dan contact met ons op!
Aanmelden
Ik ben al klant bij Brabant Water en ik ga verhuizen. Wat moet ik doen?
U kunt uw verhuizing het makkelijkst doorgeven via Mijn Brabant Water. Als dat niet lukt of als u vragen hebt over de verhuizing, dan staan wij voor u klaar. We helpen u graag. Op deze pagina vindt u hoe u het beste contact met ons op kunt nemen.
Ik ben een nieuwe klant. Wat moet ik doen?
Welkom bij Brabant Water! U kunt zich gemakkelijk online aanmelden via deze link. U hebt de volgende gegevens nodig voor uw aanmelding:
- E-mailadres
- Adresgegevens
- Datum van sleuteloverdracht
- Beginmeterstand op deze datum
Betaal ik tijdens mijn verhuizing voor twee adressen?
U levert de sleutel van uw oude woning meestal later in dan de dag waarop u de sleutel van uw nieuwe woning ontvangt. In de tussenliggende periode bent u voor beide adressen verantwoordelijk voor de kosten van het watergebruik. Dit geldt ook voor eventuele belastingen en heffingen.
Staat uw oude woning langer dan drie maanden leeg? Dan verlagen wij uw voorschot. Neemt u hiervoor contact met ons op. Houdt de datum van de onbewoonbare periode en de bijbehorende meterstand bij de hand.
Ik heb me bij Brabant Water aangemeld. Wanneer ontvang ik een bevestiging?
Fijn dat u zich hebt aangemeld. U ontvangt de bevestiging binnen twee weken vanaf het moment dat u officieel de sleutel hebt ontvangen. Als u de meterstand van die dag nog niet aan ons hebt doorgegeven, kunt u dat dan alsnog doen? Via de contactpagina kiest u hoe u met ons in contact wilt komen.
Ik ga scheiden. Wat betekent dit voor mijn overeenkomst met Brabant Water?
We begrijpen goed dat u in een lastige periode zit. Geen scheiding is hetzelfde, daarom kunt u hieronder kiezen welke optie het best bij uw persoonlijke situatie past.
Komt u er niet uit? Dan staan wij voor u klaar. Via de contactpagina komt u in contact met onze klantenservice.
Ik heb mij pas geleden aangemeld. Mijn eerste voorschot is erg hoog. Hoe kan dat?
Wij kunnen ons voorstellen dat u daarvan schrikt.
In de meeste gevallen komt dat omdat we uw aanmelding met terugwerkende kracht hebben verwerkt. Bijvoorbeeld: op 1 januari hebt u de sleutel van uw nieuwe woning ontvangen, maar u geeft dat pas op 1 maart aan ons door. Wij brengen in dat geval de voorschotten die u hebt gemist in één keer in rekening. Zo verkleinen we de kans op bijbetalen op uw jaarrekening.
Hebt u vragen of twijfels over het voorschot? Dan kunt u contact met ons opnemen. Wij kijken graag met u mee.
Afmelden
Ik wil een overlijden doorgeven. Hoe doe ik dit?
Gecondoleerd met uw verlies. We begrijpen goed dat u andere zaken aan uw hoofd hebt. Daarom maken wij het u graag zo gemakkelijk mogelijk.
Via het formulier Overlijden doorgeven kunt u ons laten weten of u:
Hoe kan ik mijn overeenkomst opzeggen?
Dat kan gemakkelijk en snel via Mijn Brabant Water. Lukt dit niet of wilt u uw afmelding liever anders aan ons doorgeven? Dan kunt u contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.
De eindrekening ontvangt u binnen twee weken na de datum van sleuteloverdracht.
Ik ga scheiden. Wat betekent dit voor mijn overeenkomst met Brabant Water?
We begrijpen goed dat u in een lastige periode zit. Geen scheiding is hetzelfde, daarom kunt u hieronder kiezen welke optie het best bij uw persoonlijke situatie past.
Komt u er niet uit? Dan staan wij voor u klaar. Via de contactpagina komt u in contact met onze klantenservice.
Ik ben verhuisd. Wanneer ontvang ik mijn eindrekening?
We sturen u de eindrekening binnen twee weken nadat de sleutel is ingeleverd. Daarom is het handig dat u zo snel mogelijk de meterstand doorgeeft. De meterstand is nodig om de eindrekening op te maken.
Let op: dit geldt alleen voor adressen met een eigen watermeter.
Ik ben al een tijd geleden verhuisd, maar ik ben vergeten de waterlevering af te melden. Wat kan ik doen?
Mijn Brabant Water
Waar vind ik mijn inloggegevens voor Mijn Brabant Water?
U kunt inloggen met uw e-mailadres. Bent u uw wachtwoord kwijt of vergeten? Dan kunt u eenvoudig een nieuw wachtwoord aanvragen.
Weet u niet meer met welk e-mailadres u bent aangemeld? Dan kunt u zich gemakkelijk opnieuw aanmelden met uw huidige e-mailadres. Hiervoor hebt u uw klantnummer nodig. Dit uniek 9-cijferig nummer leest u in onze communicatie met u.
Ik kan niet inloggen in Mijn Brabant Water. Wat nu?
Hebt u zich al geregistreerd voor Mijn Brabant Water? Alleen dan kunt u inloggen.
Lukt het niet om in te loggen? Neem dan gerust contact met ons op.
Hoe registreer ik mij voor Mijn Brabant Water?
Dat kan gemakkelijk via onze website.
Na registratie ontvangt u van ons een e-mail met een link. Door op deze link te klikken, bevestigt u de aanmelding voor Mijn Brabant Water.
Ik kan mij niet registreren voor Mijn Brabant Water. Wat nu?
Wilt u eerst controleren of u de juiste gegevens gebruikt?
Lukt het registreren nog steeds niet? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina kiest u uw manier.
Mijn e-mailadres is gewijzigd. Hoe geef ik dit door?
U kunt uw e-mailadres wijzigen via Mijn Brabant Water onder 'Mijn gegevens' bij 'Gegevens wijzigen'. Vervolgens kiest u de optie 'E-mailadres wijzigen'. Nadat u uw e-mailadres hebt gewijzigd, ontvangt u een e-mail. Uw nieuwe e-mailadres bevestigt u door op de link in de e-mail te klikken.
Hebt u geen inlog voor Mijn Brabant Water? Neemt u dan contact met ons op? Wij passen het e-mailadres graag voor u aan.
Rekeningen
Wanneer schrijven jullie mijn voorschot af?
We schrijven uw voorschot op de eerste werkdag van de maand af. Is de eerste werkdag van de maand een feestdag? Dan doen we dat zo snel mogelijk daarna.
Waarom ontvang ik een jaarrekening?
We sturen u een jaarrekening zodat u precies weet wat uw kosten voor uw drinkwatergebruik zijn. We tellen alle kosten van het afgelopen jaar bij elkaar op en halen daar de voorschotten die u betaald hebt van af. Hebt u het afgelopen jaar te weinig betaald? Dan betaalt u het verschil bij. En als wij te veel in rekening hebben gebracht, dan ontvangt u dat weer netjes terug. Zo zorgen we er samen voor dat u niet meer betaalt dan nodig.
De jaarrekening voor uw adres versturen wij ieder jaar rond dezelfde periode.
Let op: hebt u nog openstaande voorschotrekeningen, dan worden deze niet verrekend op uw jaarrekening. Niet betaalde voorschotten blijven dus apart van de jaarrekening open staan.
Wilt u uw jaarrekening bekijken of het voorschot aanpassen? Dan regelt u dat gemakkelijk zelf via Mijn Brabant Water.
Kan ik mijn watergebruik online inzien?
Ja, dat kan. Als u een watermeter hebt, dan noteren wij één keer per jaar uw meterstand. Het verschil tussen de meterstand van vorig jaar en die van dit jaar rekent u af via de jaarrekening. De jaarrekening kunt u terugvinden in Mijn Brabant Water.
Hebt u nog geen jaarrekening gehad, maar bent u toch benieuwd naar uw gebruik? Dan kunt u de meterstand van vandaag vergelijken met de meterstand op het voorblad van uw vorige jaarrekening. Iedere 1 m³ verschil betekent dat u 1.000 liter water hebt gebruikt.
Let op: hebben wij uw meterstand geschat? Dan kan uw gebruik in werkelijkheid hoger of lager zijn dan de schatting.
Hoe kan ik mijn voorschot aanpassen?
Als u uw voorschot wilt verlagen, omdat u bijvoorbeeld met minder personen op het adres woont, dan kunt u het beste contact opnemen met ons. Wij denken graag met u mee!
Hoe berekenen jullie mijn voorschot?
We zorgen er graag voor dat u niet al uw waterkosten in één keer hoeft te betalen. Daarom betaalt u maandelijks of per kwartaal een gedeelte van uw verwachte waterkosten voor dat jaar. De meeste klanten kiezen ervoor om te betalen via automatische incasso. Als u zelf geen keuze maakt of u wilt geen automatische incasso, dan sturen wij u elke drie maanden een iDeal-betaalverzoek per e-mail of een rekening per post.
De hoogte van het voorschot is bijvoorbeeld afhankelijk van:
De voorschotten die u betaalt, bewaren wij tot het moment dat u uw jaarrekening ontvangt. Op de jaarrekening ziet u de precieze kosten van die periode terug. Als u een eigen watermeter hebt, dan berekenen we die kosten grotendeels op basis van de meterstand die u aan ons doorgeeft. Het voorschot wordt na iedere jaarrekening opnieuw berekend.
Bent u net verhuisd? Dan maken wij het eerste jaar een schatting van uw waterkosten en voorschot. U mag altijd contact met ons opnemen als u vragen hebt over uw voorschot.
Betalen
Ik heb mijn rekening te laat/niet betaald. Wat nu?
Dat kan gebeuren. Hebt u meer tijd nodig om te betalen of wilt u een rekening in meerdere termijnen afspreken? Wilt u dan zo snel mogelijk contact met ons opnemen? We denken graag met u mee. Als u meteen actie onderneemt, voorkomt u mogelijk extra kosten.
Het lukt mij niet om mijn rekening(en) te betalen. Wat nu?
Soms lukt het niet om een rekening te betalen. Dat is heel vervelend voor u.
Daarom vinden we het fijn als u dat zo snel mogelijk aan ons laat weten. Dan kunnen we samen met u overleggen wat de beste oplossing is. Soms krijgt u meer tijd om te betalen of we spreken een betaalregeling af. Hebt u meer hulp nodig, dan kunt u ook contact opnemen met de gemeente.
Hoe stuur ik jullie een betaalbewijs toe?
Dat kan via dit formulier op onze website. Nadat u de gegevens hebt ingevuld, kunt u het betaalbewijs toevoegen als bijlage. Het is belangrijk dat het IBAN en de afschrijving duidelijk zichtbaar zijn op het betaalbewijs. Als u nog vragen hebt, dan kunt u contact met ons opnemen. Onderaan deze pagina kiest u uw manier.
Wat zijn jullie betaalgegevens?
Het IBAN van Brabant Water is NL60 RABO 0339 6012 13.
Maakt u zelf een bedrag aan ons over? Dan is het fijn als u uw klantnummer of factuurnummer vermeldt. Het klantnummer kunt u terugvinden op uw rekeningen. Het factuurnummer begint altijd met de letters ‘FAC’, gevolgd door negen cijfers.
Wilt u een betaalbewijs doorgeven? Dat kan ook.
Hoe berekenen jullie mijn voorschot?
We zorgen er graag voor dat u niet al uw waterkosten in één keer hoeft te betalen. Daarom betaalt u maandelijks of per kwartaal een gedeelte van uw verwachte waterkosten voor dat jaar. De meeste klanten kiezen ervoor om te betalen via automatische incasso. Als u zelf geen keuze maakt of u wilt geen automatische incasso, dan sturen wij u elke drie maanden een iDeal-betaalverzoek per e-mail of een rekening per post.
De hoogte van het voorschot is bijvoorbeeld afhankelijk van:
De voorschotten die u betaalt, bewaren wij tot het moment dat u uw jaarrekening ontvangt. Op de jaarrekening ziet u de precieze kosten van die periode terug. Als u een eigen watermeter hebt, dan berekenen we die kosten grotendeels op basis van de meterstand die u aan ons doorgeeft. Het voorschot wordt na iedere jaarrekening opnieuw berekend.
Bent u net verhuisd? Dan maken wij het eerste jaar een schatting van uw waterkosten en voorschot. U mag altijd contact met ons opnemen als u vragen hebt over uw voorschot.
Staat uw vraag er niet tussen? Gebruik onze zoekfunctie
Zo kunt u ons ook bereiken
Contactformulieren
U kunt ook gebruikmaken van onze contactformulieren. Wij proberen u binnen tien werkdagen te beantwoorden. Als uw vraag niet kan wachten, kunt u ons ook bellen.
Social media
Onze collega’s van het webcareteam staan voor u klaar. U bereikt ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur.
Bellen mag ook
Onze collega’s van de klantenservice staan voor u klaar. U bereikt ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Hebt u een storing? Dan kunt u ons altijd bereiken via optie 1 in het keuzemenu.