Meterstand

Hoe geef ik mijn meterstand door?

Met uw referentienummer geeft u via onze website makkelijk en snel de meterstand door. Dit unieke nummer bestaat uit negen cijfers. U vindt het referentienummer terug in de e-mail of brief. Let op: referentienummers van andere jaren kunt u niet meer gebruiken. 

Wilt u de meterstand voor een verhuizing doorgeven? Dat gaat eenvoudig via Verhuizing doorgeven. Hebt u een andere vraag of hebt u onze hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina kiest u uw manier. 

Waar vind ik mijn referentienummer?

Met uw referentienummer geeft u via onze website makkelijk en snel de meterstand door. Dit unieke nummer bestaat uit negen cijfers. U vindt het referentienummer terug in de e-mail of brief. Let op: referentienummers van andere jaren kan je niet meer gebruiken. 

Wilt u de meterstand voor een verhuizing doorgeven? Dat gaat eenvoudig via Verhuizing doorgeven. Hebt u een andere vraag of hebt u onze hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina kiest u uw manier. 

Waarom vragen jullie de watermeterstand op tijdens de vakantieperiode?

Wij leveren water aan meer dan 1 miljoen Brabantse huishoudens. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de jaarrekeningen te spreiden over het jaar. Het kan dus gebeuren dat u tijdens de vakantieperiode een opnameverzoek ontvangt.

Gaat u op vakantie en wilt u zeker weten dat u een jaarrekening ontvangt met een juiste meterstand? Geef de stand dan gerust voor uw vakantie al door. Neemt u dan contact met ons op? We helpen u graag!

Lukt het doorgeven van de meterstand niet op tijd? Dan schatten wij de meterstand voor de jaarrekening. Als u terug bent van vakantie, is het fijn als u de meterstand alsnog doorgeeft. Onderaan deze pagina vindt u de verschillende manieren om de klantenservice te bereiken.

Waarom hebben jullie de watermeterstand geschat?

Jaarrekening
Ieder jaar ontvangt u via e-mail of brief een verzoek voor het doorgeven van de meterstand. Ontvangen wij geen meterstand? Dan sturen wij herinneringen. Is het niet gelukt om de meterstand op tijd door te geven, dan schatten wij deze voor u.

Verhuizen
Ook bij een verhuizing is het doorgeven van de meterstand belangrijk. 

Bezwaar
Bent u het niet eens met onze schatting? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina kiest u uw manier. 

Hoe ziet mijn watermeter er uit?

Op deze pagina vindt u voorbeelden van onze watermeters.

Mijn watermeter is nat aan de buitenkant. Wat moet ik doen?

Soms ziet u druppeltjes op de watermeter. Vaak is dit condens en geen lekkage.

Mijn Brabant Water

Waar vind ik mijn inloggegevens voor Mijn Brabant Water?

U kunt inloggen met uw e-mailadres. Bent u uw wachtwoord kwijt of vergeten? Maak dan eenvoudig een nieuw wachtwoord aan.

Weet u niet meer met welk e-mailadres u bent aangemeld? Meld u dan gemakkelijk opnieuw aan met uw huidige e-mailadres. Hiervoor hebt u uw klantnummer nodig. Dit uniek 9-cijferig nummer leest u in onze post. 

Ik kan niet inloggen in Mijn Brabant Water. Wat nu?
  • Bent u al geregistreerd voor Mijn Brabant Water? U kunt pas inloggen als u bent geregistreerd.

Registreer u voor Mijn Brabant Water

  • Uw gebruikersnaam is uw e-mailadres. Controleer of u het juiste e-mailadres gebruikt. Bent u uw wachtwoord vergeten? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan. 

Een nieuw wachtwoord aanvragen

Lukt het inloggen nog steeds niet? Neem dan contact  met ons op. Onderaan deze pagina kiest u uw manier. 

Hoe registreer ik mij voor Mijn Brabant Water?

Dat kan gemakkelijk via onze website. 

Na registratie ontvangt u van ons een e-mail met een link. Door op deze link te klikken, bevestigt u de aanmelding voor Mijn Brabant Water.

Ik kan mij niet registreren voor Mijn Brabant Water. Wat nu?

Controleer of u de juiste gegevens gebruikt:

  • Hebt u de juiste combinatie van postcode, huisnummer en klantnummer ingevuld?Het klantnummer bestaat uit 9-cijfers en vindt u terug in onze post.
  • Hebt u per ongeluk de gegevens van het postadres ingevuld? Dan herkennen wij dit niet.Wij hebben namelijk de gegevens nodig van het adres waar u water krijgt van ons. 
  • Bent u een nieuwe klant? Wacht dan tot u de bevestiging van de aanmelding hebt ontvangen. Dit is meestal twee weken na de sleuteloverdracht. 

Lukt het registreren nog steeds niet? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina kiest u uw manier. 

Mijn e-mailadres is gewijzigd. Hoe geef ik dit door?
  • Kies onder 'Mijn gegevens' voor 'Gegevens wijzigen'.
  • Kies vervolgens voor 'E-mailadres wijzigen'.

Nadat u uw e-mailadres hebt gewijzigd, ontvangt ueen e-mail. Bevestig uw nieuwe e-mail adres door op de link in de e-mail te klikken. 

Hebt u geen inlog voor Mijn Brabant Water? Neemt u je dan contact met ons op? Wij passen het e-mailadres graag voor u aan.

Rekeningen

Wanneer schrijven jullie mijn voorschot af?

Uw voorschot schrijven wij altijd de eerste werkdag van elke maand af van uw IBAN. Er is één uitzondering:

  • Uw voorschot voor de maand januari schrijven wij een aantal dagen later af van uw IBAN.
Waarom ontvang ik een jaarrekening?

Via uw jaarrekening brengen wij u de daadwerkelijke kosten voor uw waterverbruik en andere gemaakte kosten in rekening. Op deze kosten brengen wij het totale voorschot bedrag in mindering. Let op: openstaande voorschotten verrekenen wij niet op uw jaarafrekening. Deze moet u alsnog betalen. Voor uw adres maken wij elk jaar in dezelfde maand uw jaarrekening op. In Mijn Brabant Water kunt u uw jaarrekeningen bekijken en downloaden. 

Kan ik mijn waterverbruik online inzien?

Ja, dat kan. Uw waterverbruik vindt u terug op uw jaarafrekeningen. Deze kunt u online inzien via Mijn Brabant Water. Ook kunt u hier uw gegevens wijzigen, uw voorschot verhogen en uw verhuizing doorgeven. Wilt u weten hoeveel water u sinds uw laatste jaarafrekening hebt verbruikt? Op het voorblad van uw jaarafrekening vermelden wij de laatste meterstand die wij van u hebben ontvangen. U kunt uw verbruik uitrekenen door de huidige meterstand op te nemen. Het verschil tussen deze stand en de stand op uw jaarafrekening is uw verbruik tot nu toe. Hebben wij uw laatste meterstand geschat? Dan kan uw werkelijke verbruik hoger of lager zijn.

Hoe kan ik mijn voorschot aanpassen?

Via Mijn Brabant Water kunt u heel eenvoudig uw voorschot verhogen. Wilt u uw voorschot verlagen? Omdat u bijvoorbeeld met minder personen in de woning gaat wonen? Neemt u dan contact met ons op. 

Hoe berekenen jullie mijn voorschot?

​​U hoeft het totaalbedrag van uw jaarlijkse waterrekening niet in één keer te betalen. In plaats daarvan betaalt u gedurende het jaar voorschotten. Elk jaar geeft u uw meterstand aan ons door. Zo krijgen wij een beeld van uw waterverbruik. Op basis van uw verbruik in voorafgaande periodes schatten wij uw verbruik voor het komende jaar. Hebt u nog geen verbruiksverleden? Dan maken wij een schatting van het verwachte totaalbedrag van uw jaarafrekening. De voorschotten zijn het geschatte totaalbedrag gedeeld door het aantal termijnen waarin u betaalt. 

U kunt kiezen op welke manier u uw voorschotten wilt betalen:

  • per maand of per kwartaal via automatische incasso;
  • per kwartaal via iDEAL;

Geeft u geen voorkeur aan ons door? Dan ontvangt u elk kwartaal een iDEAL-betaalverzoek per e-mail. 

Aan het eind van elk verbruiksjaar krijgt u een jaarrekening. Hierop verrekenen wij het bedrag dat u aan voorschotten hebt betaald met de kosten van het werkelijke waterverbruik. Als wij te veel of te weinig hebben berekend, verrekenen wij dit op de jaarrekening. 

Wilt u uw voorschot verlagen? Neemt u dan contact met ons op. 

Afmelden

Ik wil een overlijden doorgeven. Hoe doe ik dit?

Allereerst gecondoleerd met uw verlies. 

Een overlijden kunt u online aan ons doorgeven. Er zijn drie mogelijkheden:

  • Overeenkomst levering drinkwater opzeggen.
  • Overeenkomst levering drinkwater tijdelijk door laten gaan.
  • Naam op overeenkomst aanpassen.

Ga direct naar het formulier 'Overlijden doorgeven'

Hoe kan ik mijn overeenkomst opzeggen?

Via Mijn Brabant Water geeft u uw afmelding snel en eenvoudig aan ons door. U kunt ook contact met ons opnemen. Wij regelen het graag voor u. Binnen twee weken na de datum van sleuteloverdracht ontvangt u uw eindafrekening.

Ik ga scheiden. Wat betekent dit voor mijn overeenkomst met Brabant Water?

Gaat u verhuizen vanwege een echtscheiding? Dan beëindigen wij de huidige overeenkomst. Wij gaan dan een nieuwe overeenkomst aan met de persoon die op het adres blijft wonen. Op deze manier is het financiële gedeelte voor beide partijen duidelijk. U geeft de verhuizing heel eenvoudig door via Mijn Brabant Water. U kunt ook contact met ons opnemen. Wij helpen u graag. Houdt u in ieder geval de volgende gegevens bij de hand:

  • De datum waarop de nieuwe overeenkomst in moet gaan.
  • De watermeterstand op deze datum.
  • Uw IBAN. Wilt u via acceptgiro per drie maanden betalen of via automatische incasso?
  • Het (post)adres van uw ex-partner voor het toesturen van de eindafrekening.

Blijft de tenaamstelling hetzelfde?
Staat de overeenkomst met Brabant Water al op naam van de persoon die op het adres blijft wonen? Dan hoeft u geen eindafrekening op te laten maken. Wilt u toch een eindafrekening ontvangen? Dan vragen wij u contact met ons op te nemen. Houdt u de datum en de watermeterstand dan bij de hand. 

Ik ben verhuisd. Wanneer ontvang ik mijn eindafrekening?

Uw eindafrekening ontvangt u binnen twee weken na de datum van sleuteloverdracht. Denkt u eraan om de meterstand op tijd aan ons door te geven?

Ik ben al een tijd geleden verhuisd, maar ik ben vergeten de waterlevering af te melden. Wat kan ik doen?
  • U kunt zich afmelden tot maximaal drie maanden in het verleden.
  • Ligt uw afmelddatum tussen de drie en zes maanden in het verleden? Neem dan telefonisch contact met ons op of gebruik het contactformulier.
  • Ligt uw afmelddatum langer dan zes maanden in het verleden? Dan hebben we bewijslast (inspectie of opleverrapport) nodig om uw verhuizing te verwerken. 

Betalen

Ik heb mijn rekening te laat / niet betaald. Wat nu?

Dat kan gebeuren. Voorkom extra kosten. Wilt u een betalingsregeling of uitstel van betaling? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

Het lukt mij niet om mijn rekening(en) te betalen. Wat nu?

Vervelend dat u er financieel even niet uitkomt.

Hoe stuur ik jullie een betaalbewijs toe?

U vult het formulier in op onze website. Uw betaalbewijs voegt u dan toe als bijlage. Zorgt u ervoor dat uw IBAN en afschrijving duidelijk zichtbaar zijn op uw betaalbewijs?

Wat zijn jullie betaalgegevens?

Onze betaalgegevens:

IBAN: NL60 RABO 0339 6012 13

Maakt u zelf een bedrag over? Vermeld dan het klantnummer of factuurnummer bij de betaling. Het klantnummer vindt u terug op de rekening. Het factuurnummer begint altijd met FAC en dan negen cijfers. 

Hebben wij u gevraagd om een betaalbewijs te sturen? Dit kan heel eenvoudig via brabantwater.nl/betaalbewijs.

Hoe berekenen jullie mijn voorschot?

​​U hoeft het totaalbedrag van uw jaarlijkse waterrekening niet in één keer te betalen. In plaats daarvan betaalt u gedurende het jaar voorschotten. Elk jaar geeft u uw meterstand aan ons door. Zo krijgen wij een beeld van uw waterverbruik. Op basis van uw verbruik in voorafgaande periodes schatten wij uw verbruik voor het komende jaar. Hebt u nog geen verbruiksverleden? Dan maken wij een schatting van het verwachte totaalbedrag van uw jaarafrekening. De voorschotten zijn het geschatte totaalbedrag gedeeld door het aantal termijnen waarin u betaalt. 

U kunt kiezen op welke manier u uw voorschotten wilt betalen:

  • per maand of per kwartaal via automatische incasso;
  • per kwartaal via iDEAL;

Geeft u geen voorkeur aan ons door? Dan ontvangt u elk kwartaal een iDEAL-betaalverzoek per e-mail. 

Aan het eind van elk verbruiksjaar krijgt u een jaarrekening. Hierop verrekenen wij het bedrag dat u aan voorschotten hebt betaald met de kosten van het werkelijke waterverbruik. Als wij te veel of te weinig hebben berekend, verrekenen wij dit op de jaarrekening. 

Wilt u uw voorschot verlagen? Neemt u dan contact met ons op. 

Aanmelden

Ik ben al klant bij jullie en ik ga verhuizen. Wat moet ik doen?

Via Mijn Brabant Water regelt u snel en eenvoudig uw verhuizing. U kunt ook contact met ons opnemen. Wij regelen het graag voor u.

Ik ben een nieuwe klant. Wat moet ik doen?

Als nieuwe klant kunt u zich snel en eenvoudig aanmelden via ons aanmeldformulier. Houdt u voor uw aanmelding de volgende gegevens bij de hand:

  • Uw e-mailadres
  • Nieuwe adresgegevens
  • De datum van sleuteloverdracht van uw nieuwe adres
  • De beginmeterstand op deze datum
Betaal ik tijdens mijn verhuizing voor twee adressen?

U levert de sleutel van uw oude woning meestal later in dan de dag waarop u de sleutel van uw nieuwe woning ontvangt. In de tussenliggende periode bent u voor beide adressen verantwoordelijk voor de kosten van het watergebruik. Dit geldt ook voor eventuele belastingen en heffingen.

Staat uw oude woning langer dan drie maanden leeg? Dan verlagen wij uw voorschot. Neemt u hiervoor contact met ons op. Houdt de datum van de onbewoonbare periode en de bijbehorende meterstand bij de hand. 

Ik heb me bij jullie aangemeld. Wanneer ontvang ik een bevestiging?

U ontvangt van ons de definitieve bevestiging nadat wij uw verhuizing verwerkt hebben. Dit is meestal binnen twee weken na de ingangsdatum. Voor de aanmelding hebben wij de beginmeterstand nodig.

Ik ga scheiden. Wat betekent dit voor mijn overeenkomst met Brabant Water?

Gaat u verhuizen vanwege een echtscheiding? Dan beëindigen wij de huidige overeenkomst. Wij gaan dan een nieuwe overeenkomst aan met de persoon die op het adres blijft wonen. Op deze manier is het financiële gedeelte voor beide partijen duidelijk. U geeft de verhuizing heel eenvoudig door via Mijn Brabant Water. U kunt ook contact met ons opnemen. Wij helpen u graag. Houdt u in ieder geval de volgende gegevens bij de hand:

  • De datum waarop de nieuwe overeenkomst in moet gaan.
  • De watermeterstand op deze datum.
  • Uw IBAN. Wilt u via acceptgiro per drie maanden betalen of via automatische incasso?
  • Het (post)adres van uw ex-partner voor het toesturen van de eindafrekening.

Blijft de tenaamstelling hetzelfde?
Staat de overeenkomst met Brabant Water al op naam van de persoon die op het adres blijft wonen? Dan hoeft u geen eindafrekening op te laten maken. Wilt u toch een eindafrekening ontvangen? Dan vragen wij u contact met ons op te nemen. Houdt u de datum en de watermeterstand dan bij de hand. 

Ik heb mij pas geleden aangemeld. Mijn eerste voorschot is erg hoog. Hoe kan dat?

Het kan zijn dat wij uw aanmelding met terugwerkende kracht hebben verwerkt. Dit houdt in dat wij het voorschot van de afgelopen maanden in één keer in rekening brengen. Voorbeeld: u hebt op 1 januari de sleutel ontvangen van uw nieuwe woning. U meldt dit pas op 1 maart. Dan brengen wij de voorschotten van januari tot en met maart in één keer in rekening. Zo voorkomen wij een bijbetaling op uw jaarrekening.

Staat uw vraag er niet tussen? Gebruik onze zoekfunctie

Direct antwoord van onze medewerkers!

  • Vanwege drukte is de chat tijdelijk gesloten.
klantenservice medewerker

Zo kunt u ons ook bereiken

Contactformulieren

Wij proberen u binnen tien werkdagen te beantwoorden. Helaas kan het soms wat langer duren door drukte. Kunt u echt niet wachten? Belt u ons dan.