Brabant Water levert ook drinkwater in België. Naast de kosten van drinkwater brengt Brabant Water ook heffingen in rekening namens de gemeente en de Vlaamse Milieu Maatschappij  (VMM). Wilt u zich aanmelden op een bestaande wateraansluiting in België?  Of wilt u een (nieuwe) fysieke aansluiting aanvragen of wijzigen? Dan leest u hieronder hoe dat werkt.

Account aanmaken op mijnaansluiting.nl

Wilt u een nieuwe aansluiting of wijziging aanvragen? Dan kan dat via het landelijk portaal van mijnaansluiting.nl. Dat doet u allereerst door een account aan te maken. Daar hebt u een Nederlands postadres voor nodig. Ligt de aansluiting in België, dan kan dat helaas niet op de gebruikelijke manier.

  • U kunt alleen een account aanmaken als particulier: u hebt namelijk geen Nederlands KvK-nummer. 
  • Heeft de betaler van de aansluiting een niet-Nederlands adres? Vul dan op het einde van de aanvraag, bij ‘Wilt u een opmerking toevoegen aan uw aanvraag’, de NAW-gegevens en de factuurgegevens in. Dit opmerkingenveld vindt u ook terug bij 'Aanvraag doen'.
  • Voor het aanmaken van een account gebruikt u het postadres van Brabant Water, afdeling Aansluitingen: Antoon Coolenlaan 1A, 5644 RX EINDHOVEN. De overige gegevens zijn uw eigen gegevens.

Direct een wateraansluiting aanvragen via mijnaansluiting.nl

Wateraansluiting aanvragen 

  • Kies voor één adres.
  • Kies uw projectnaam.
  • Kies bij ‘Voor welk adres wilt u een aanvraag indienen’ voor ‘Selecteer een locatie op de kaart’. U krijgt nu een Google-maps-omgeving te zien. Vul in het zoekveld het aan te sluiten adres in. Zoom in. Klik zo nauwkeurig mogelijk. 
  • Vul bij locatieomschrijving het aan te sluiten adres in. Klik op ‘Deze locatie gebruiken’. U ziet nu het door u ingegeven adres en ‘Dicht bij adres’.
  • Vul bij ‘Wilt u een opmerking toevoegen aan uw aanvraag’ de NAW-gegevens en de betaalgegevens van de betaler van de aansluiting in.

Heffingen

Op uw drinkwaterrekening vindt u twee extra heffingen die u voorheen via de gemeente of de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) ontving:

  • De gemeentelijke bijdrage/vergoeding voor afvoer
  • De bovengemeentelijke bijdrage/vergoeding voor de zuivering van afvalwater 

Wat verandert er?

  • Tot nu toe betaalde de eigenaar van een gebouw een rioolheffing aan de gemeente. De eigenaar ontving van de gemeente hiervoor een aparte rekening, de zogenoemde rioolbelasting. Deze rekening verdwijnt en is per 1 januari 2024 vervangen door de 'gemeentelijke bijdrage voor afvoer'. Voortaan betaalt elke gebruiker deze heffing via de drinkwaterfactuur. Deze heffing wordt berekend op basis van het drinkwaterverbruik en het eventuele verbruik van de private waterwinning.
  • Daarnaast kregen inwoners van België jaarlijks een aparte heffing van de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) voor zuivering van het afvalwater. Ook deze aparte rekening verdwijnt en is toegevoegd aan de drinkwaterfactuur van Brabant Water.

U krijgt geen aparte factuur meer van de gemeente en van VMM. De prijzen en tarieven van de nieuwe onderdelen vindt u op de website van Pidpa (drinkwatermaatschappij van de provincie Antwerpen) en van VMM

Bekijk hier de drinkwatertarieven van Brabant Water

Verhoging van uw voorschot 

Alle kosten zijn samengevoegd op de drinkwaterfactuur. Daarom wordt uw voorschot aangepast. Uw voorschot is namelijk voortaan inclusief de bovengenoemde heffingen en daarom hoger dan u gewend bent. 

Sociaal tarief

Indien u recht hebt op het sociaal tarief, dient u ons te voorzien van het geldige attest. U krijgt 80% korting op de gehele drinkwaterfactuur, als u op 1 januari van het lopende kalenderjaar behoort tot één van de volgende categorieën:

  • Gepensioneerden die een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) krijgen (vroeger gewaarborgd inkomen voor bejaarden);
  • Personen die een leefloon of een levensminimum krijgen van het OCMW;
  • Personen met een handicap die een inkomens vervangende tegemoetkoming krijgen; 
  • en/of de integratietegemoetkoming;
  • en/of een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood krijgen van de Zorgkas (vroeger 'Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden' (THAB)).

Hebt u nog vragen?

Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij helpen u graag.

Contact

Veelgestelde vragen

Ik ben een nieuwe bewoner in België. Hoe meld ik mij aan?

In verband met uw Belgische postcode, kunt u zich helaas (nog) niet aanmelden via onze website. Daarom vragen wij u uw aanmelding aan ons door te geven via de chat, telefoon of via ons contactformulier

Welke gegevens hebben wij nodig? Uw nieuwe adresgegevens, de datum van de sleuteloverdracht, de beginmeterstand op deze datum en uw e-mailadres. Hebt u onze bevestiging van uw aanmelding ontvangen? Dan kunt u zich registreren voor Mijn Brabant Water.