Kruimelpad
Meterstand uitlezen op [br] afstand
Nooit meer meterstanden doorgeven
Eén keer per jaar geven alle klanten van Brabant Water de meterstanden door. Even de watermeter aflezen en direct de actuele stand online doorgeven: zo gepiept. Maar voor partijen met veel watermeters op allerlei locaties ligt dat heel anders. Denk bijvoorbeeld aan gemeenten of woningcorporaties. Om organisaties dit werk uit handen te nemen, introduceert Brabant Water dit jaar iets nieuws: het automatisch laten uitlezen van de meterstanden. Als een van de eerste klanten maakt Woningstichting Woningbelang inmiddels dankbaar gebruik van deze dienstverlening.
"Automatische meteropname ideale oplossing voor onze corporatie"
Woningbelang zet zich al honderd jaar in voor voldoende betaalbare huisvesting, leefbare wijken en goede woningen die technisch tiptop én duurzaam zijn in de gemeenten Valkenswaard en Bergeijk. Binnen de corporatie is woonconsulent Thomas Verbeek onder andere verantwoordelijk voor al het contractbeheer van niet-technische aard. “Van groenonderhoud- en schoonmaakcontracten tot de energie- en watercontracten”, legt Thomas uit. “En als we kansen zien om zaken efficiënter en dus goedkoper in te richten, dan grijpen we die met beide handen aan. Toen onze contactpersoon Bart Zandbergen van Brabant Water me vertelde over de automatische meetdienst, zag ik dan ook direct de voordelen.”
Logistieke klus
Tientallen appartementencomplexen heeft Woningbelang in het vastgoedbestand, verdeeld over de verschillende kernen in het verzorgingsgebied. Dertig daarvan hebben een algemene watermeter. “Al die meters zijn verdeeld over de verschillende kostenmaanden en dat betekent dat we elke maand wel een aantal meterstanden moeten doorgeven”, vertelt Thomas. “En dat maakt van zo’n simpele activiteit best nog een logistieke klus. Ga maar na: de receptionist ontvangt de opnamemelding en koppelt die terug naar mij. Vervolgens gaat een onderhoudsmedewerker op pad om de stand op te nemen, geeft die weer aan mij door en ik lever de gegevens aan bij Brabant Water. En dit dan dertig keer per jaar! Als je beseft hoeveel tijd dat in beslag neemt, werkt de automatische opnameservice veel efficiënter en zijn we met ons contract onderaan de streep een heel stuk goedkoper uit. Om nog maar te zwijgen over het verdwijnen van de administratieve last.”
Snelle installatie modules
De automatische meteropnameservice werkt via een slimme communicatiemodule. Deze wordt geïnstalleerd op de watermeter. Thomas: “Handig, want dat betekent dat wij niet meer op locatie hoeven te komen. Afgelopen juli heeft een monteur in slechts twee dagen tijd in elk complex de module geplaatst. Voor een aantal complexen was dit net de opnamemaand. Die waterstanden werden dus direct uitgelezen. En met succes. We zijn er nu van verzekerd dat de meetgegevens altijd kloppen, terwijl wij er geen omkijken meer naar hebben. Echt een ideale oplossing voor onze organisatie.”
Interesse?
Meer weten over het automatisch laten uitlezen van de meterstanden of een offerte opvragen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stel uw vraag per e-mail.