Hebt u een nieuwe wateraansluiting nodig voor uw woning of bedrijfspand? Of wilt u een bestaande aansluiting wijzigen? Dat regelt u eenvoudig zelf via mijnaansluiting.nl

Via één aanvraag op mijnaansluiting.nl kunt u bovendien meteen andere aansluitingen regelen, zoals voor gas, elektriciteit, kabel en telecom. De voortgang van uw aanvraag volgt u eenvoudig in uw account bij ‘Alle aanvragen’. Daar vindt u ook het telefoonnummer van onze aannemer, mocht u vragen hebben.

Uw aanvraag in zeven stappen

Volg deze stappen om uw wateraansluiting aan te vragen of te wijzigen. We begeleiden u zorgvuldig, zodat u zeker weet dat alles op de juiste manier wordt geregeld.

1. De voorbereiding

Voordat u uw aanvraag indient, is het belangrijk om een aantal zaken te controleren:

  • Eisen voor de drinkwaterinstallatie: Voor uw installatie gelden wettelijke eisen. In dit informatieblad helpen we u aan deze wettelijke plicht te voldoen. U leest hier meer over het proces aanvraag van een drinkwateraansluiting of wijziging van de bestaande drinkwateraansluiting en waar u op moet letten.
  • Type aansluiting: Overleg met een installateur om te bepalen welke aansluiting het beste past bij uw situatie.
  • Kosten: Bekijk de kosten in onze tarievenregeling.
  • Eisen voor de watermeter: Zorg dat de meterkast of meterput aan de eisen voldoet. Bekijk de voorschriften.
2. Het indienen van uw aanvraag

Uw aanvraag dient u in via mijnaansluiting.nl. Hier geeft u ook akkoord voor de opdracht en de bijbehorende kosten.

Belangrijk: Brabant Water gebruikt de tarieven die gelden op het moment dat de werkzaamheden worden uitgevoerd.

Houd bij de aanvraag de volgende informatie bij de hand*:

  • De benodigde capaciteit.
  • Een plattegrond van de locatie.
  • Een schets van de locatie.
  • Een foto van de meterkast, ruimte of put.
  • Contactgegevens van de uitvoerende contactpersoon.
  • Contactgegevens voor facturatie.
  • Gegevens van de toekomstige eigenaar van de wateraansluiting.

*Bij wijzigingen (zoals verplaatsen of verwijderen): hebt u ook het meternummer nodig.

3. Uw aanvraag is in behandeling

Na het indienen kunt u de status van uw aanvraag volgen via mijnaansluiting.nl. Hier vindt u ook de contactgegevens van de uitvoerende partij.

Heeft u vragen over de planning? Neem dan contact op met de uitvoerende partij.

Let op: Soms kunnen onvoorziene omstandigheden vertraging veroorzaken, zoals vergunningaanvragen, vervuilde grond of werkzaamheden van andere nutsvoorzieningen.

4. Voorbereidende werkzaamheden uitvoeren

U bent zelf verantwoordelijk voor bepaalde voorbereidingen, zoals:

  • Het installeren van een mantelbuis of watermeterput.
  • Het vrijmaken van het tracé waar de aansluiting komt.

De uitvoerende partij informeert u welke werkzaamheden u moet uitvoeren.

5. De schouw 

De uitvoerende partij maakt een afspraak met u voor de schouw. Hierbij wordt gecontroleerd of de voorbereidingen voldoen aan de voorschriften.

Zijn de voorbereidende werkzaamheden correct uitgevoerd en is het tracé toegankelijk? Dan kan de uitvoerende partij de werkzaamheden inplannen.

6. Uitvoeren van de werkzaamheden 

De uitvoerende partij realiseert de aansluiting. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond, heeft u toegang tot ons drinkwater.

Belangrijk: Spoel uw nieuwe installatie door voordat u deze gebruikt. Lees hier waarom. 

7. Afhandeling 

Na afronding meldt de uitvoerende partij de werkzaamheden gereed via mijnaansluiting.nl. U ontvangt vervolgens de factuur van ons per e-mail.

Hebt u een nieuwe aansluiting? Vergeet dan niet om u als nieuwe klant aan te melden via onze website.

Wateraansluiting aanvragen

Vraag direct een wateraansluiting aan via mijnaansluiting.nl

 

Geldende tarieven en belangrijke informatie

Bij Brabant Water hanteren we de tarieven die gelden op het moment van uitvoering van de werkzaamheden. Dit zorgt voor een transparante en eerlijke kostenberekening.

Bekijk onze reguliere tarieven

Bekijk onze zakelijke tarieven

In bepaalde gevallen kunnen afwijkende tarieven gelden, bijvoorbeeld:

  • Wanneer werkzaamheden aan de hoofdleiding nodig zijn.
  • Bij bijzondere voorzieningen zoals weg-, spoor- of waterkruisingen. Deze kosten worden apart in rekening gebracht.

Bekijk onze aansluitvoorwaarden drinkwater

Bekijk onze voorschriften voor plaatsing watermeter

Tijdelijke wateraansluiting aanvragen

Gaat u een nieuw pand bouwen? Dan kunt u een tijdelijke wateraansluiting, ook wel bouwaansluiting, aanvragen voor tijdens de bouwwerkzaamheden. Bij de verbouwing van een bestaand pand kunt u de bestaande wateraansluiting tijdelijk laten aanpassen.

Zodra de werkzaamheden zijn afgerond, kan de tijdelijke aansluiting worden verplaatst naar de definitieve locatie of worden verwijderd. De maximale gebruiksduur van een tijdelijke aansluiting is twee jaar.

Voor tijdelijke aansluitingen die vanaf 1 januari 2024 zijn aangevraagd, gelden de volgende voorwaarden:

Doorleggen naar definitieve aansluiting

Het doorleggen van de tijdelijke aansluiting naar de definitieve locatie is niet inbegrepen in het tarief. U moet dit zelf apart aanvragen.

  • De tijdelijke aansluiting moet in lijn liggen met de definitieve aansluiting.
  • De capaciteit van de tijdelijke aansluiting moet gelijk zijn aan de capaciteit van de definitieve aansluiting.

Kosten voor verwijdering

Voor het verwijderen van een correct aangevraagde tijdelijke aansluiting zijn de kosten inbegrepen.

  • Voor aansluitingen die volgens de oude tarievenregeling zijn aangevraagd of gerealiseerd, brengen wij het verwijderen apart in rekening. 

Vraag uw tijdelijke wateraansluiting eenvoudig aan via mijnaansluiting.nl

Aansluiting BAG-adressen met structurele voorzieningen

BAG-adressen met structurele voorzieningen bemeteren we individueel. Bij grondgebonden objecten en alle BAG-adressen met structurele voorzieningen wordt ook individueel aangesloten. De wijze van aansluiting wordt op basis van uw aanvraag bepaald.

Hebt u een complex project? Doe dan een projectmelding via mijnaansluiting.nl voor vooroverleg.

Meterkasten en mantelbuizen

Voorkom vertraging: bekijk de informatiefilm

Wilt u vertraging in het aansluitproces voorkomen? Bekijk de informatieve video over de eisen voor meterkasten en mantelbuizen. Hiermee bereidt u zich goed voor en weet u wat u kunt verwachten. Ook kunt u hier de IWUN-richtlijnen raadplegen. Hier vindt u specificaties voor materiaal, afmetingen en bouwtekeningen.

Bekijk de video van mijnaansluiting.nl

Prefab meterkast

Overweegt u een prefab meterkast? Lees dan ons infoblad. Hierin vindt u praktische informatie over de aansluiting van een prefab meterkast.

Bekijk hier het infoblad over een prefab meterkast

Wijzigen van een bestaande aansluiting

Bij wijzigingen aan uw aansluiting is uw veiligheid, en die van onze medewerkers, van groot belang. Hiervoor is een correcte veiligheidsaarding essentieel.

Controleformulier veiligheidsaarding

Voordat we uw aansluiting kunnen wijzigen, moet u dit formulier invullen. Het formulier toont aan dat de veiligheidsaarding onafhankelijk van de waterleiding werkt.

Laat uw vakbekwaam elektrotechnisch installateur hierbij helpen en upload het formulier via uw aanvraag op mijnaansluiting.nl.

Controleformulier veiligheidsaarding

Aarding

Wilt u graag meer weten over aarding? Op onderstaande pagina leest u alles wat u hierover moet weten. 

Meer lezen over aarding

Sanering watermeteropstelling in kelders

Onderhoud is nodig om betrouwbaar drinkwater te leveren. Dit betekent soms dat aansluitingen en watermeteropstellingen, bijvoorbeeld in kelders, gesaneerd moeten worden.

  • Brabant Water vernieuwt de aansluiting en, indien nodig, ook de muurdoorvoer.
  • De muurdoorvoer wordt door ons geleverd en gemonteerd met een betrouwbaar, waterdicht afdichtsysteem.
  • Na montage blijft de muurdoorvoer de verantwoordelijkheid van de pandeigenaar, met 5 jaar garantie.

Drinkwater voor Belgische klanten

Brabant Water levert ook drinkwater aan een aantal Belgische klanten.

Lees hier alle informatie voor Belgische klanten

Veelgestelde vragen

Ontvang ik een offerte voor mijn aangevraagde aansluiting?

Nee! Tijdens de aanvraag via mijnaansluiting.nl geeft u direct akkoord voor de werkzaamheden de de bijbehorende kosten. U vindt de kosten terug in het opdrachtdocument. Dit document vindt u in uw gebruikersaccount van mijnaansluiting.nl. 

Let op! Brabant Water hanteert tarieven die geldig zijn op het moment van uitvoering van de werkzaamheden. 

Ik wil mijn verzonden aanvraag via mijnaansluiting.nl wijzigen, kan dat?

Nee. Het is helaas niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen in een akkoord gegeven aanvraag. Wij kunnen de aanvraag op uw verzoek wel laten vervallen. Stuur hiervoor een e-mail naar [email protected]. Vervolgens dient u een nieuwe aanvraag in op www.mijnaansluiting.nl.

Wilt u later in het proces iets wijzigen in verband de facturatie?

Omdat dit een geautomatiseerd proces is, zijn wijzigingen van de facturatiegegevens en NAW-gegevens niet mogelijk.  

Ik ben een nieuwe klant. Wat moet ik doen?

Welkom bij Brabant Water! U kunt zich gemakkelijk online aanmelden via deze link. U hebt de volgende gegevens nodig voor uw aanmelding:

  • E-mailadres
  • Adresgegevens
  • Datum van sleuteloverdracht
  • Beginmeterstand op deze datum
Op mijn factuur klopt het aansluitadres niet. Hoe komt dit?

Het kan zijn dat uw adres (nog) niet bekend is bij de BAG. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld een tijdelijke aansluiting of een weide-aansluiting. Op de factuur ziet u het nabijgelegen adres dat bij uw aanvraag wel bekend was bij de BAG en waarop door de aanvrager akkoord is gegeven.

Wat is het verschil tussen hoogbouw en laagbouw?

Hoogbouw bij Brabant Water
Hieronder verstaan wij een gebouw dat bestaat uit meerdere woonlagen, zoals een flat of appartementencomplex. 

Brabant Water maakt één toevoerleiding naar het gebouw met een innamepunt. Alle BAG-eenheden met structurele voorzieningen en algemene voorzieningen bemeteren wij individueel. Algemene voorzieningen zijn bijvoorbeeld brandslanghaspels, een kraantje voor algemeen gebruik of voor bewatering van een groenvoorziening. 

Laagbouw bij Brabant Water
Hieronder verstaan wij grondgebonden woningen, bijvoorbeeld twee-onder-een-kapwoningen, villa's of bovenwoningen op de eerste etage. 

Alle grondgebonden BAG-eenheden met structurele voorzieningen sluiten wij individueel aan en bemeteren wij individueel.