Kijk op waterstoring.nl voor een actueel overzicht van storingen en werkzaamheden.

Overzicht storingen en werkzaamheden

Staat de storing in uw woonplaats niet hierbij? Bel dan ons storingsnummer 073 683 80 00  (keuze 1). Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar.

We doen er alles aan om 24/7 drinkwater te leveren. Helaas doen zich wel eens storingen voor in het leidingnet, adviseren wij een kookadvies of plannen wij (onderhouds-) werkzaamheden aan het leidingnet.

Wat kunt u doen in de meest voorkomende situaties? 

Kookadvies kraanwater

Brabant Water zorgt voor schoon en veilig kraanwater. Toch kan het door een storing, lekkage of geplande werkzaamheden gebeuren dat uw kraanwater niet schoon genoeg is. U kunt het water uit de kraan dan niet direct drinken. Wij geven dan een kookadvies af. U ontvangt hiervoor een rode of oranje kaart in de brievenbus.

Lees meer over kookadvies

Vernieuwing waterleidingen

Het waterleidingnet in Noord-Brabant is grotendeels in de jaren vijftig aangelegd. Om een goede drinkwaterlevering voor nu en in de toekomst zeker te stellen, vernieuwen wij de komende jaren wijk voor wijk de waterleidingen in de diverse Brabantse gemeenten. Gaan we bij u in de buurt aan de slag? Dan informeren wij u hierover altijd vooraf per brief of e-mail.

Lees meer over onze werkzaamheden

Schoonspoelen van de waterleidingen 

Brabant Water spoelt de leidingen regelmatig schoon (spuien). Door met veel druk een grote hoeveelheid water door de leidingen te pompen, komt er ijzerafzetting los van de binnenwand. Door dit doorspoelen kunt u tijdelijk water met een bruine kleur uit de kraan krijgen. Dit is niet schadelijk voor de gezondheid. Tijdens en vlak na de werkzaamheden kan korte tijd de druk op het waterleidingnet variëren. Gaan wij bij u in de buurt spuien? Dan informeren wij u hierover via e-mail.  

Lees meer over bruin water

Veelgestelde vragen

Mijn watermeter is nat aan de buitenkant. Wat nu?

Meestal is er geen sprake van een lek maar is condensvorming de oorzaak van het vocht op de watermeter. Het water dat door de leidingen en de watermeter stroomt, is meestal kouder dan de omgevingstemperatuur. Dit veroorzaakt, in combinatie met een slecht geventileerde ruimte, condensvorming op de watermeter en de leidingen.

Hoe controleer ik mijn hoofdkraan?

Soms is het nodig om de waterleiding in huis af te sluiten. Bijvoorbeeld bij een lekkage of tijdens een verbouwing. Dan is het belangrijk dat uw hoofdkraan goed werkt. Controleert u daarom regelmatig uw hoofdkraan en weet wat u kunt doen als uw hoofdkraan defect is.

Lees hoe u uw hoofdkraan controleert

 

Ik heb geen warm water. Wat kan ik doen?

Hebt u geen warm water maar wel koud water? Dan adviseren wij u contact op te nemen met uw installateur of de eigenaar van uw woning. Wij leveren namelijk alleen koud water. De boiler of geiser in uw huis verwarmt dit koude water.

Er komt wit water uit mijn kraan. Waarom en wat nu?

Als gevolg van werkzaamheden aan de waterleiding, kunnen er tijdelijk luchtbelletjes in het water terecht komen. Dit veroorzaakt wit water. Het water wordt weer helder als u het een poosje laat staan. Dit wit water is niet schadelijk voor uw gezondheid, u kunt het dus gewoon drinken.

Witte kleur bij warm water
In water zit lucht. Als warm water de kraan verlaat, zet door de warmte de lucht uit en ontstaan er kleine luchtbelletjes. Deze luchtbelletjes weerkaatsen het licht en zorgen voor een witte kleur






Witte kleur bij koud water
Als u de koudwaterkraan heel hard laat stromen, dan komt er door het zeefje (perlator) in de kraan zoveel lucht bij, dat de straal er ook wit uit kan zien. Dit effect is er niet als er geen perlator in de kraan zit.