We hebben een belangrijke stap gezet in de digitalisering van onze onderhouds- en assetmanagementprocessen. Met SAP Service and Asset Manager (SSAM) kiezen we voor een mobiele oplossing waarmee monteurs direct op locatie informatie kunnen vastleggen, raadplegen en verrijken. De nieuwe werkwijze zorgt voor betrouwbaardere data en meer werkplezier voor monteurs. Ook is met deze stap het fundament voor toekomstig voorspellend onderhoud gelegd.

Nieuwe mobiele oplossing

Voorheen schreven monteurs hun werkzaamheden op papier, om deze later handmatig in SAP in te voeren. “Dat leidde onvermijdelijk tot fouten, onvolledige meldingen en inconsistente data”, zegt Kees Lombarts, maintenance excellence lead bij Brabant Water. “Soms kon een handschrift niet gelezen worden, of werd een melding per ongeluk op de verkeerde asset geboekt. Daar liepen we structureel tegenaan.”

De nieuwe mobiele oplossing maakt daar een eind aan. Monteurs gebruiken nu een iPhone of iPad mini met de SSAM-app. Zij kunnen QR-codes scannen van assets, werkorders openen, handleidingen raadplegen en direct meldingen invoeren. “Ze kunnen zelfs foto’s, video’s of geluidsopnames toevoegen aan een melding”, vertelt Kees. “Een filmpje zegt vaak meer dan woorden. Zeker als je het hebt over bijvoorbeeld lekkages of geluidsoverlast.”

Betrouwbare data als basis voor investeringen

Met een investeringsgolf van honderden miljoenen euro’s in het vooruitzicht is betrouwbare informatie cruciaal. “Vroeger renoveerden we installaties gewoon om de twee jaar, of dat nu nodig was of niet. Nu willen we veel gerichter investeren”, zegt Lombarts. “Daarvoor moet je weten welke onderdelen kwetsbaar zijn, hoe vaak ze falen en waarom.”

Met SAP Service and Asset Manager beschikt Brabant Water nu over een stevig fundament om investeringen nauwkeuriger te onderbouwen en beter te prioriteren. Door storingsgegevens, schadebeelden en oorzaken gestructureerd vast te leggen, ontstaat een datagedreven beeld van de staat van de installaties. Dat maakt het mogelijk om toekomstige investeringen niet langer op gevoel of routine te baseren, maar op harde feiten. Lombarts: “We zetten hiermee echt een stap van planmatig naar slim onderhoud.”

Geïntegreerd in breder SAP-landschap

De SAP-oplossing is volledig geïntegreerd in het bredere SAP-landschap van Brabant Water. Brabant Water migreert momenteel naar SAP S/4HANA en maakt gebruik van een data lake voor analytics in Power BI. “Straks kunnen we met SAP Analytics nog efficiënter data analyseren, zonder tussenstappen”, aldus Lombarts. “We willen AI inzetten voor voorspellend onderhoud. Daarom investeren we nu in het verzamelen van kwalitatieve data. Daar begint het mee.”

Ook op personeelsvlak zien we de voordelen. “Jonge technici verwachten dit. Als je ze een notitieblok en een pen geeft, haken ze af. Maar vertel je dat ze met moderne apps en data werken, dan gaan hun ogen glimmen. We hebben dit letterlijk ervaren tijdens recente sollicitaties.”

Pilotfase

Tijdens de pilotfase kreeg een groep kerngebruikers – van monteurs tot bedrijfsvoerders – de ruimte om verschillende apparaten en functies uit te proberen. Hun ervaringen en suggesties werden direct meegenomen in de verdere ontwikkeling. “Als iets net niet lekker werkte, werd er meteen gekeken hoe dat anders kon. Sommige aanpassingen die wij voorstelden zijn nu standaard opgenomen in de oplossing.”

Blik op de toekomst: data als leidraad

Brabant Water werkt momenteel aan een nieuwe stip op de horizon voor 2028. “Als je geen ambitie hebt, weet je zeker dat je te langzaam gaat”, besluit Lombarts. “Onze ambitie is duidelijk: uniforme processen, betrouwbare data en slimme technologie die ons helpt om veilig, duurzaam en efficiënt drinkwater te blijven leveren. Daarvoor zijn we nu beter voorbereid dan ooit.”