
Kruimelpad
Toenemende aandacht voor bewust drinkwatergebruik
Brabant Water start campagne voor bewust sproeien in de tuin.
De aandacht voor drinkwatergebruik groeit. Het kabinet wil het gebruik terugdringen naar 100 liter per persoon per dag en bereidt daarom campagnes voor. Brabant Water lanceert dit jaar drie bewustwordingscampagnes. De eerste campagne start dinsdag 10 juni met als doel om Brabanders aan te sporen zuiniger om te gaan met drinkwater in de tuin. “We willen niet afwachten waar Den Haag mee komt,” zegt Karlijn van der Heijden, sectordirecteur Klant bij Brabant Water. “In Brabant gaan we alvast aan de slag”.
Stijgend drinkwatergebruik
De vraag naar drinkwater blijft de komende jaren toenemen, weet Van der Heijden. “Er komen steeds meer mensen bij en die willen allemaal graag een wateraansluiting en voldoende drinkwater. Met deze campagnes willen we mensen bewust maken van hun drinkwatergebruik en hen aansporen om er bewuster mee om te gaan. Op die manier kunnen we de groeiende vraag naar drinkwater afvlakken. En dat is belangrijk in een tijd waarin we merken dat het niet meer vanzelfsprekend is dat er in de toekomst overal voldoende drinkwater is. Minder drinkwater gebruiken is dus altijd beter.”
Naar 100 liter per persoon per dag
Eerder kondigde het kabinet al aan dat zij streven naar een gemiddeld drinkwatergebruik van 100 liter per persoon per dag in het jaar 2035. Terwijl het gebruik nu nog ligt op zo’n 124 liter. Eén van de maatregelen die de minister voor zich ziet, zijn landelijke bewustwordingscampagnes. “We volgen dat nauwlettend zodat we daar later goed op kunnen inspelen”, zegt Van der Heijden. “Maar we gaan in Brabant niet alleen afwachten."
Campagne bewust sproeien
De eerste van de drie campagnes is gericht op het drinkwatergebruik in de tuin. Gemiddeld gebruiken Brabanders in droge periodes 1.000 liter drinkwater om hun tuin groen te houden. Onder het motto ”Jij kunt niet zonder drinkwater, maar je tuin wel” wil Brabant Water dat verminderen. Dinsdag 10 juni start de campagne, die twee weken zal lopen. Brabanders gaan dat zien op billboards op de treinstations en in de stad. En zeker ook met advertenties online, op Facebook en Instagram. Alles draait om Brabanders te informeren over de vier belangrijkste tips.
Samenwerken voor waterbesparing
Brabant Water werkt aan een gezamenlijke inzet op bewustwordingscampagnes. “Het is goed om te zien dat er zoveel belangstelling is van gemeenten, waterschappen en andere organisaties voor deze samenwerking”, zegt Van der Heijden. “Ik ben ervan overtuigd dat we echt het verschil kunnen maken als we in Brabant de handen ineenslaan. Brabant Water neemt daar graag het voortouw in”.
“Ik ben ervan overtuigd dat we echt het verschil kunnen maken als we in Brabant de handen ineenslaan. Brabant Water neemt daar graag het voortouw in.” zegt Karlijn van der Heijden, sectordirecteur Klant bij Brabant Water.
Helpt u mee?
Wij hebben een toolbox ontwikkeld. Hiermee kunt u eenvoudig binnen uw netwerk, organisatie of gemeente aandacht vragen voor het belang van bewust sproeien. De toolbox bestaat uit communicatiemiddelen met praktische tips en kant-en-klare content om anderen te inspireren en activeren.
