Brabant Water past per 1 januari 2026 de algemene voorwaarden aan. De nieuwe voorwaarden zijn duidelijker en passen beter bij de huidige wetten die u als klant beschermen. Deze voorwaarden gelden voor alle drinkwaterbedrijven in Nederland.

Waarom wijzigen we de voorwaarden?

De huidige voorwaarden zijn opgesteld in 2012 en sluiten niet meer goed aan bij de manier waarop we nu werken en communiceren. Ook zijn er veranderingen in wetgeving en technologische ontwikkelingen. Met de nieuwe voorwaarden zorgen we voor meer duidelijkheid, betere bescherming van uw rechten als klant en een toekomstbestendige dienstverlening.

Bekijk de nieuwe voorwaarden

Wilt u de nieuwe algemene voorwaarden bekijken? U vindt ze op www.brabantwater.nl/voorwaarden.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Waarom veranderen de algemene voorwaarden?

De algemene voorwaarden zijn van 2012 en geldig tot en met 2025. Sindsdien is er veel veranderd. Bijvoorbeeld in de wet, in onze werkwijze en in hoe we communiceren. We hebben samen met de drinkwaterbedrijven en Vewin (Vereniging van waterbedrijven in Nederland) de voorwaarden aangepast. 

Wanneer gaan de nieuwe algemene voorwaarden in?

De nieuwe algemene voorwaarden gaan in per 1 januari 2026.

Geldt dit voor alle klanten?

Ja, de nieuwe algemene voorwaarden gelden voor alle klanten van Brabant Water. 

Moet ik iets doen als klant?

Nee, u hoeft niets te doen. Alleen als u bezwaar wilt maken, moet u actie ondernemen. Dat kan via onze website: www.brabantwater.nl/bezwaar.

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

De belangrijkste veranderingen hebben we hier voor u op een rij gezet:

Regels voor aansluitingen en watermeters:

  • De regels over wanneer wij een nieuwe wateraansluiting wel of niet aanleggen, zijn duidelijker.
  • De afspraken over het beschermen van de watermeter tegen beschadiging of fraude zijn verduidelijkt.

Meterstand en opzeggen:

  • Wanneer u opzegt hebben wij de datum en eindstand van de watermeter nodig. Ontvangen wij geen eindstand dan blijft u klant totdat een nieuwe bewoner zich aanmeldt of Brabant Water het contract opzegt en de meterstand schat.
  • Om te zorgen voor een eerlijke en juiste afrekening is het belangrijk dat u op tijd de meterstand doorgeeft. Doet u dit bij herhaling niet, dan kunnen wij hiervoor een boete geven.
  • Slimme meter: in de toekomst verwachten wij ook slimme meters te kunnen gebruiken. Daarvoor is in de voorwaarden vastgelegd dat gegevens alleen voor dienstverlening worden gebruikt, volledig volgens de AVG. Dit geeft u extra zekerheid over uw privacy.

Verantwoordelijkheid bij schade (aansprakelijkheid):

  • De regels over onze en uw verantwoordelijkheid bij schade zijn aangepast aan de nieuwste Europese wetgeving voor consumenten. Als Brabant Water aansprakelijk is voor schade bij consumenten dan vergoeden wij hogere bedragen.

Bekendmaking van wijzigingen:

  • In de toekomst plaatsen wij veranderingen in de algemene voorwaarden en tariefswijzigingen op onze website. We hoeven dit niet meer in een landelijke krant te doen.
Wat gebeurt er als ik bezwaar maak?

Als u bezwaar maakt, nemen wij binnen zes weken contact met u op om uw situatie te bespreken. 

Hoe kan ik bezwaar maken?

Bezwaar maken kan eenvoudig via het online formulier op www.brabantwater.nl/bezwaar. U hoeft geen uitgebreide motivatie te geven, wel willen we graag weten met welk onderdeel u het niet eens bent. We nemen altijd contact met u op om uw bezwaar te bespreken.

Waar kan ik de nieuwe voorwaarden bekijken?

U vindt de algemene voorwaarden op www.brabantwater.nl/voorwaarden. Met het oog op het milieu sturen wij u de algemene voorwaarden niet standaard toe. Wilt u deze toch op papier ontvangen? Neem contact met ons op via onze website www.brabantwater.nl/klantenservice.

Wat als ik de e-mail of brief niet heb ontvangen?

Het kan zijn dat uw e-mailadres niet klopt of dat de e-mail is geblokkeerd. In dat geval ontvangt u een brief. U kunt uw gegevens controleren en aanpassen via uw persoonlijke pagina op mijn.brabantwater.nl

Hoe kan ik contact opnemen bij vragen?

Onze klantenservice helpt u graag. Kijk op www.brabantwater.nl/klantenservice of bel ons via 073 683 80 00.

Mogen jullie de algemene voorwaarden wel aanpassen?

Ja, dat mag. We mogen onze algemene voorwaarden aanpassen, zolang we onze klanten hierover op een correcte manier informeren. Consumenten brengen we op de hoogte via een brief of e-mail. Zakelijke klanten informeren we via een kennisgeving in dagbladen die binnen ons verzorgingsgebied worden verspreid. Daarnaast communiceren we de wijziging via onze website en sociale media.

Als klant hebt u de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de nieuwe voorwaarden. Reageert u niet, dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent. Deze werkwijze sluit aan bij de wettelijke kaders voor het wijzigen van algemene voorwaarden.

Wijzigen andere drinkwaterbedrijven ook de algemene voorwaarden?

De nieuwe algemene voorwaarden zijn opgesteld in samenwerking met alle Nederlandse drinkwaterbedrijven en brancheorganisatie Vewin. Vanaf 1 januari 2026 gelden deze nieuwe algemene voorwaarden voor alle drinkwaterbedrijven in Nederland.