Te laat met betalen? Dat kan natuurlijk een keer gebeuren. Dan sturen wij u een herinnering met het verzoek alsnog voor een bepaalde datum te betalen. Doet u dat op tijd? Dan voorkomt u dat wij u een tweede herinnering, aanmaning of laatste betalingsverzoek toesturen, waarbij u incassokosten moet betalen.

Hoe werkt onze incassoprocedure?

Stap 1

Betaalt u uw rekening niet binnen 14 dagen? Dan krijgt u van ons een herinnering. Hebt u betaald op het moment dat u de herinnering krijgt? Dan hoeft u niets te doen.

Stap 2

Hebt u na de herinnering niet op tijd betaald? Dan krijgt u van ons een tweede herinnering. Hiervoor brengen wij € 22,50 incassokosten in rekening. Betaalt u de tweede herinnering binnen 8 dagen? Dan voorkomt u een bezoek van onze incasseerder.

Stap 3

Betaalt u na de tweede herinnering nog niet? Dan komt onze incasseerder bij u langs. U kunt dan direct bij hem betalen. U kunt ook betalen: 

  • Via internetbankieren. U stuurt ons een betaalbewijs via onze website.

Voor het bezoek van onze incasseerder brengen wij € 17,50 extra incassokosten in rekening. Dit is uw laatste kans om te voorkomen dat wij de waterleiding naar uw woning afsluiten. 

De kosten voor stap 2 en 3 zijn minimaal € 40,00 (conform Wet incassokosten).

Stap 4

Betaalt u nog niet? Dan komen onze incasseerder en monteur langs om de levering van drinkwater te stoppen. Wilt u dit op dat moment voorkomen? Betaal dan de openstaande rekening inclusief incassokosten én € 134,00 extra aan voorrijkosten aan onze medewerker. Betaalt u deze niet? Dan sluit de monteur direct uw waterleiding af en bent u ons vanaf dat moment ook de af- en heraansluitkosten van € 298,50 verschuldigd. Wij sluiten pas weer aan als alle openstaande bedragen zijn betaald.

Stap 5

In enkele gevallen sluiten wij de waterleiding niet af. In plaats daarvan vragen we een Gerechtsdeurwaarder het geld bij u op te halen. U betaalt alle kosten daarvan. Dat zijn:

  • De kosten die we maken om het geld van u te krijgen.
  • De kosten van een rechtszaak als die nodig is om het geld te krijgen.
  • De rentekosten.

Houdt u er rekening mee dat dit u veel geld kan kosten.

Gegevens delen met de gemeente

Staat er een bedrag bij ons open? En hebt u na het bezoek van onze incasseerder nog niet betaald? Dan geven wij uw persoonlijke gegevens door aan de gemeente. Dit zijn wij wettelijk verplicht.

Wilt u niet dat wij uw gegevens doorgeven? Dan kunt u schriftelijk bezwaar maken via ons postadres:

Brabant Water N.V.
Afdeling Klant in Service
 

Postbus 1068
5200 BC 's-Hertogenbosch

Hebben wij uw verklaring ontvangen? Dan delen wij uw gegevens niet meer met de gemeente.

Veelgestelde vragen

Mijn betalingskenmerk wordt niet herkend. Wat nu?

Bent u door uw bank verplicht om een betalingskenmerk te vermelden bij uw betaling? En hebt u geen acceptgirokaart van ons ontvangen waar dit kenmerk op staat? Neemt u dan contact met ons op. Dan ontvangt u van ons het juiste betalingskenmerk. 

Is een betalingskenmerk niet verplicht? Wilt u dan uw factuurnummer en/of klantnummer in de omschrijving zetten? U vindt uw klantnummer aan de rechterkant van uw rekening. Het factuurnummer begint altijd met FAC en dan 10 cijfers.

Mag ik mijn jaarrekening in termijnen betalen?

Lukt het u niet om een rekening te betalen? Dat kan gebeuren. Wij bieden u verschillende oplossingen. Op deze pagina vindt u hier meer informatie over. Wij helpen u graag.