
Kruimelpad
Schade en vergoeding
Bij Brabant Water doen we er alles aan om u van betrouwbaar en schoon drinkwater te voorzien. Toch kan het voorkomen dat u schade ervaart die direct of indirect te maken heeft met onze producten of werkzaamheden. In de meeste gevallen kunt u voor vergoeding terecht bij uw eigen verzekering. Als dat niet mogelijk is, staan wij klaar om samen tot een passende oplossing te komen.
Wanneer kunt u ons aansprakelijk stellen?
U kunt een beroep doen op Brabant Water bij schade door:
Type schade
Lekkage in ons leidingnet tot en met de watermeter.
Werkzaamheden van Brabant Water, zoals een reparatie of het vervangen van een watermeter.
Bruin water.
Zand in de binnenleidingen van uw woning (de leidingen vanaf de watermeter).
Advies
Meld schade altijd eerst bij uw eigen inboedel- of opstalverzekering.*
Meld schade altijd eerst bij uw eigen inboedel- of opstalverzekering.*
Meld schade altijd eerst bij uw eigen inboedel- of opstalverzekering.*
Meld schade altijd eerst bij uw eigen inboedel- of opstalverzekering.*
* Meld schade altijd eerst bij uw eigen inboedel- of opstalverzekering. Veel verzekeraars dekken schade tegen nieuwwaarde. Brabant Water vergoedt schade tegen dagwaarde, wat financieel minder voordelig kan zijn.
Wanneer zijn wij niet aansprakelijk?
Er zijn situaties waarin Brabant Water geen verantwoordelijkheid draagt. Dit geldt voor schade aan:
Type schade
Binnenleidingen in uw woning (leidingen vanaf de watermeter).
Bevroren binnenleidingen door onvoldoende isolatie.
Bevroren watermeter door onvoldoende isolatie.
Advies
Neem contact op met een installateur of loodgieter voor hulp bij schade aan binnenleidingen.
Neem contact op met een installateur of loodgieter voor hulp bij schade aan binnenleidingen.
Is uw watermeter beschadigd? Dan kunt u ons bellen via 073 683 80 00 om deze te laten vervangen.
Schadeclaim indienen
Heeft uw verzekeraar de schade niet gedekt? Vul dan het schadeformulier van Brabant Water in.
Ga direct naar het schadeformulier
Wilt u er rekening mee houden dat een schadeclaim niet altijd leidt tot volledige vergoeding? Voor meer informatie verwijzen wij u naar artikel 19 van onze algemene voorwaarden.
Bekijk hier de Algemene Voorwaarden Drinkwater (pdf, 124 kb)
Bij Brabant Water streven we ernaar om u zo goed mogelijk te helpen. Hebt u vragen of twijfelt u over uw situatie? Neem gerust contact met ons op. Samen vinden we de beste oplossing.
Veelgestelde vragen
Wie is verantwoordelijk voor vorstschade aan de watermeter en leidingen?
Uw watermeter is eigendom van Brabant Water, maar u bent verantwoordelijk voor het vorstvrij houden van de meter en alle leidingen na de watermeter (zoals binnenleidingen). Daarom adviseren wij u om zowel de watermeter als de leidingen vanaf de watermeter goed te beschermen tegen kou en lekkages.
Raakt uw watermeter beschadigd door vorst? Dan plaatsen wij een nieuwe watermeter. De vervangingskosten zijn meestal voor uw rekening. Sommige inboedelverzekeringen vergoeden deze schade. U vindt deze informatie terug op het polisblad van uw verzekeraar. Brabant Water is dus niet verantwoordelijk voor schade die ontstaat door vorst of voor schade aan binnenleidingen.
We vertellen u graag hoe u vorstschade voorkomt. Bekijk de pagina hieronder voor meer informatie.
Onze tips om stukvriezen van watermeter en leidingen te voorkomen