Uw watermeter registreert nauwkeurig hoeveel water u gebruikt. Op basis van de meterstand sturen wij u de jaarrekening. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende watermeters.

Meterstand doorgeven

Wilt u de meterstand doorgeven? U hoeft alleen de meterstand door te geven als u van ons een e-mail of brief hebt ontvangen. De meterstand doorgeven hoeft maar één keer per jaar.

Bent u verhuisd of een nieuwe klant? Ook dan hebt u van ons een brief of e-mail ontvangen met de vraag om uw meterstand door te geven.

Uw meterstand doorgeven

Veelgestelde vragen

Hoe ziet mijn watermeter er uit?

Op deze pagina vindt u voorbeelden van onze watermeters.

Waar zit de watermeter?

De watermeter zit meestal waar de waterleiding uw pand binnenkomt. Dit is vaak in de meterkast bij de elektriciteit- en gasmeter. Als u de watermeter daar niet kunt vinden, kijk dan op deze andere mogelijke plaatsen:

  • In een meterput achter de voordeur.
  • Onder een kruipluik.
  • In een kelder.
  • In een meterput in de tuin.
  • In de toiletruimte/badkamer.
  • In de centrale ruimte, zoals in een flatgebouw.

Kunt u uw watermeter niet vinden? Vraag uw buren of zij u kunnen helpen. Meestal bevindt de watermeter zich op dezelfde plek als bij hen. Woont u in een huurwoning? Neem dan contact op met de verhuurder. 

Wat moet ik doen als mijn watermeter nat is aan de buitenkant?

Als er druppels op de watermeter zitten, is er meestal sprake van condens. Op deze pagina leest u hoe u dat zelf controleert: 

Zo kunt u dit zelf controleren

Komt u erachter dat u een lekkage hebt? Neem dan contact met ons op!

Mijn hoofdkraan, watermeter of koppeling is stuk. Wat moet ik doen?

Is er een lekkage bij de koppeling van de watermeter, sluit de hoofdkraan niet goed af of is de watermeter defect? Neem dan direct contact met ons op. Dan zorgen wij ervoor dat het probleem wordt opgelost. Het is niet toegestaan om zelf reparaties uit te voeren aan de meteropstelling. De meteropstelling is eigendom van Brabant Water. Dit vindt u terug in onze algemene voorwaarden.

Wie is verantwoordelijk voor vorstschade aan de watermeter en leidingen?

Uw watermeter is eigendom van Brabant Water, maar u bent verantwoordelijk voor het vorstvrij houden van de meter en alle leidingen na de watermeter (zoals binnenleidingen). Daarom adviseren wij u om zowel de watermeter als de leidingen vanaf de watermeter goed te beschermen tegen kou en lekkages.

Raakt uw watermeter beschadigd door vorst? Dan plaatsen wij een nieuwe watermeter. De vervangingskosten zijn meestal voor uw rekening. Sommige inboedelverzekeringen vergoeden deze schade. U vindt deze informatie terug op het polisblad van uw verzekeraar. Brabant Water is dus niet verantwoordelijk voor schade die ontstaat door vorst of voor schade aan binnenleidingen.

 

We vertellen u graag hoe u vorstschade voorkomt. Bekijk de pagina hieronder voor meer informatie.

Onze tips om stukvriezen van watermeter en leidingen te voorkomen

Mijn watermeter staat stil, wat nu?

Beweegt het telwerk van uw watermeter niet terwijl u water gebruikt? Neem dan direct telefonisch contact met ons op. We helpen u graag verder en zorgen ervoor dat uw watermeter kosteloos en zo snel mogelijk wordt vervangen.

Als uw watermeter stilstaat, wordt de meterstand geschat. Dit betekent dat Brabant Water kijkt naar het gemiddeld gebruik en het desbetreffende tijdvak, en op basis daarvan een inschatting maakt van uw gebruik.