
Kruimelpad
Alles over de slimme watermeter
Vanaf 2025 ontvangt elke klant van Brabant Water met een jaarlijks gebruik van meer dan 200 m³ water een slimme watermeter. De installatie gebeurt in fases, u ontvangt hierover tijdig bericht.
Wat is een slimme watermeter?
Een slimme watermeter registreert het watergebruik digitaal en stuurt deze gegevens automatisch en veilig door naar Brabant Water. Zo hoeft u zelf geen meterstanden meer door te geven. De meter detecteert ook storingen en verstuurt foutmeldingen, zodat we snel kunnen ingrijpen.
Waarom een slimme watermeter?
Slimme watermeters helpen ons om problemen en lekkages sneller te vinden, en maken het beheer van ons leidingnet efficiënter en duurzamer.
Wij staan voor de uitdaging om te kunnen blijven zorgen voor voldoende en betrouwbaar drinkwater voor alle Brabanders. Het is belangrijk om te weten hoeveel water er wordt gebruikt. Daarom maken we ons leidingnet digitaal. Met meer metingen in het leidingnet weten we hoe het water stroomt. Zo kunnen we sneller reageren op problemen. Met slimme watermeters weten we waar en wanneer het drinkwater het leidingnet verlaat. We installeren slimme watermeters eerst bij klanten die meer dan 200 m³ water per jaar gebruiken.
De voordelen
- Geen handmatige aflezing meer: uw meterstanden worden automatisch doorgegeven.
- Altijd een nauwkeurige jaarrekening: op basis van de meterstanden, niet op basis van schattingen.
- Inzicht in watergebruik: u ziet straks precies hoeveel water u gebruikt, inclusief tips om water te besparen.
Inzicht in uw watergebruik: binnenkort beschikbaar
Binnenkort sturen wij u serviceberichten:
- Vergelijking van uw gebruik met voorgaande jaren.
- Dagelijks, wekelijks en maandelijks overzicht van uw watergebruik.
- Bespaartips op maat.
Dank voor uw geduld – we kijken ernaar uit om u binnenkort nog beter van dienst te zijn.
Hoe lees ik de slimme watermeter af?
Er zijn verschillende type slimme watermeters. De watermeters flowIQ2200 en flowIQ3200 van het merk Kamstrup en de watermeter Siconia van het merk Sagemcom. Hieronder leest u hoe u het display van de slimme watermeter kunt aflezen.
Geeft de slimme watermeter een storing aan? Neem dan contact met ons op.

Kamstrup flowIQ2200/3200
- Totaal watergebruik: voor de punt ziet u het aantal m³, na de punt het aantal liters.
- Huidig watergebruik.
- Het water stroomt de verkeerde kant op.
- Er lekt ergens langzaam water weg.
- Er wordt op dit moment zeer veel water gebruikt, mogelijk door lekkage.
- De watermeter staat droog.
- Storing: er is een meterverwisseling of controle nodig.
- De dataverzending van de watermeter is niet geactiveerd.
- Batterijstatus.

Sagemcom Siconia
- Totaal watergebruik: voor de punt ziet u het aantal m³, na de punt het aantal liters.
- Batterijstatus.
- Signaalsterkte.
- Hardware fout.
- Er stroomt geen water door de watermeter.
- Het water stroomt de verkeerde kant op.
- De watermeter meet volgens de wettelijke richtlijnen.
- Er stroomt water door de watermeter.

Kamstrup flowIQ2200/3200

Sagemcom Siconia
Het installatieproces
- Afspraak maken
U ontvangt een e-mail met een voorstel voor de installatiedatum. Past dit niet? Wijzig het eenvoudig via mijnbrabantwater.nl/afspraak. - Installatie
Onze monteur vervangt de oude meter in ongeveer 30 minuten. In deze periode kan er geen water gebruikt worden, ook niet door apparaten als een vaatwasser of wasmachine. - Controle
De monteur noteert de oude en nieuwe meterstanden en controleert of alles goed werkt. - Klaar!
Uw slimme watermeter is klaar voor gebruik én de toekomst.
Wanneer krijg ik een slimme watermeter?
Wij installeren slimme watermeters tussen 2025 en 2026 bij klanten met een jaarlijks gebruik van minimaal 200 m³.
Slimme meter: uw privacy en gegevens
Uw gegevens zijn veilig. Er gelden strenge veiligheidseisen rond dataverkeer en slimme watermeters. We nemen alle noodzakelijke maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen. De eisen zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Brabant Water heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG houdt binnen de organisatie onafhankelijk toezicht op hoe persoonsgegevens worden verwerkt en geeft advies over de naleving van de AVG. Het externe toezicht op de naleving van de AVG ligt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, een zelfstandig bestuursorgaan dat wettelijk is aangewezen om hierop toe te zien.
Daarnaast werkt de drinkwatersector aan de Gedragscode Slim Waterbeheer, waarin we precies uitleggen hoe we omgaan met de gegevens van uw slimme meter. Meer informatie over hoe Brabant Water zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens staat in de privacyverklaring.
Uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Uw slimme meter stuurt dagelijks automatisch en veilig uw meterstanden naar Brabant Water. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Wilt u uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen? Als particulier kunt u de meter ‘administratief uit’ zetten. Dan worden de meterstanden nog wel opgehaald, maar gebruikt door Brabant Water als technische informatie om ons leidingnetwerk beter te monitoren. Hiermee houden we de drinkwaterbereiding, -kwaliteit en -levering op orde. U geeft dan elk jaar zelf uw meterstand door en krijgt geen gebruiksoverzichten. U kunt deze functie altijd weer aanzetten.
Meer weten over de slimme watermeter? Hier vindt u antwoorden op de veelgestelde vragen.