
Kruimelpad
Alles over de slimme watermeter
Vanaf 2025 ontvangt elke klant van Brabant Water die meer dan 200 m³ (200.000 liter) water per jaar gebruikt een slimme watermeter. In de zomer starten we met het plaatsen van de slimme watermeters, u ontvangt van ons een afspraakbrief wanneer uw huidige meter wordt vervangen door een slimme watermeter.
Wat is een slimme watermeter?
Een slimme watermeter is een watermeter die technologie bevat om gegevens over uw watergebruik dagelijks te communiceren. De watermeter geeft zelf de meterstanden en andere informatie aan Brabant Water door. De watermeter heeft een digitaal scherm met daarop de meterstand en meldingen over uw watergebruik. De slimme watermeter maakt gebruik van ultrasone meettechniek (op basis van geluidsgolven) om uw watergebruik exact te registreren. Doordat er geen bewegende delen in de watermeter zitten is deze niet onderhevig aan slijtage. De watermeter werkt op een batterij. De levensduur hiervan is ongeveer 15 jaar. Wanneer de batterij bijna leeg is krijgen we een melding en zal de watermeter vervangen worden.
Waarom een slimme watermeter?
Slimme watermeters helpen ons om problemen en lekkages sneller te vinden, en maken het beheer van ons leidingnet efficiënter en duurzamer.
Wij staan voor de uitdaging om te kunnen blijven zorgen voor voldoende en betrouwbaar drinkwater voor alle Brabanders. Het is belangrijk om te weten hoeveel water er wordt gebruikt. Daarom maken we ons leidingnet digitaal. Met meer metingen in het leidingnet weten we hoe het water stroomt. Zo kunnen we sneller reageren op problemen. Met slimme watermeters weten we waar en wanneer het drinkwater het leidingnet verlaat. We installeren slimme watermeters eerst bij klanten die meer dan 200 m³ water per jaar gebruiken.
Uw voordelen
- U hoeft geen meterstanden meer door te geven.
- U krijgt altijd een nauwkeurige jaarrekening op basis van de meterstanden, niet op basis van schattingen.
- Op termijn krijgt u regelmatig inzicht in uw gebruik, inclusief tips om water te besparen.
Inzicht in uw watergebruik: binnenkort beschikbaar
Met de slimme watermeter hoeft u geen meterstanden meer door te geven en ontvangt u altijd een nauwkeurige jaarrekening. Maar daar blijft het niet bij. We werken hard aan een nieuwe functionaliteit waarmee u regelmatig inzicht krijgt in uw watergebruik. Zo kunt u straks eenvoudig zien hoeveel water u gebruikt en ontvangt u praktische tips om water te besparen.
Deze uitbreiding vraagt om zorgvuldige voorbereiding en technische ontwikkeling. We verwachten deze gebruiksinzichten in de loop van 2026 aan te kunnen bieden.
Dank voor uw geduld – we kijken ernaar uit om u binnenkort nog beter van dienst te zijn.
Hoe lees ik de slimme watermeter af?
Er zijn verschillende type slimme watermeters. De watermeters flowIQ2200 en flowIQ3200 van het merk Kamstrup en de watermeter Siconia van het merk Sagemcom. Hieronder leest u hoe u het display van de slimme watermeter kunt aflezen.
Geeft de slimme watermeter een storing aan? Neem dan contact met ons op.

Kamstrup flowIQ2200/3200
- Totaal watergebruik: voor de punt ziet u het aantal m³, na de punt het aantal liters.
- Huidig watergebruik.
- Het water stroomt de verkeerde kant op.
- Er lekt ergens langzaam water weg.
- Er wordt op dit moment zeer veel water gebruikt, mogelijk door lekkage.
- De watermeter staat droog.
- Storing: er is een meterverwisseling of controle nodig.
- De dataverzending van de watermeter is niet geactiveerd.
- Batterijstatus.

Sagemcom Siconia
- Totaal watergebruik: voor de punt ziet u het aantal m³, na de punt het aantal liters.
- Batterijstatus.
- Signaalsterkte.
- Hardware fout.
- Er stroomt geen water door de watermeter.
- Het water stroomt de verkeerde kant op.
- De watermeter meet volgens de wettelijke richtlijnen.
- Er stroomt water door de watermeter.

Kamstrup flowIQ2200/3200

Sagemcom Siconia
Het installatieproces
- U krijgt een afspraakverzoek: U krijgt een brief met een afspraakverzoek als uw adres aan de beurt is. Past de datum of het tijdstip niet? U kunt uw afspraak tot één dag van tevoren wijzigen via onze website www.brabantwater.nl/metervervanging. Lukt het niet via de website? Bel ons dan op het telefoonnummer in de brief. Houd uw werkopdrachtcode bij de hand.
- De monteur komt langs: De installatie duurt ongeveer 30 minuten en is gratis. Tijdens de werkzaamheden hebt u even geen water. De monteur van de aannemer of installateur plaatst namens Brabant Water uw slimme watermeter. De monteur legitimeert zich.
- Metervervanging: De monteur vervangt uw oude watermeter door een slimme watermeter. Hij controleert of de slimme watermeter de gegevens naar Brabant Water stuurt. U krijgt van de monteur informatie over de oude en nieuwe meter.
- Klaar! Uw slimme watermeter is klaar voor gebruik én de toekomst.
Wanneer krijg ik een slimme watermeter?
De slimme watermeter wordt in 2025 en 2026 geplaatst bij klanten met een gemiddeld jaargebruik van minimaal 200 m³. Dit zijn zowel particuliere als zakelijke klanten. Klanten met een lager gebruik kunnen geen aanvraag doen voor een slimme watermeter.
Slimme meter: uw privacy en gegevens
Wij zorgen ervoor dat uw gegevens veilig zijn. Er gelden strenge veiligheidseisen rond dataverkeer en slimme watermeters. We nemen alle noodzakelijke maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen. De eisen zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Brabant Water heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG houdt binnen de organisatie onafhankelijk toezicht op hoe persoonsgegevens worden verwerkt en geeft advies over de naleving van de AVG. Het externe toezicht op de naleving van de AVG ligt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, een zelfstandig bestuursorgaan dat wettelijk is aangewezen om hierop toe te zien.
Daarnaast werkt de drinkwatersector aan de Gedragscode Slim Waterbeheer, waarin we precies uitleggen hoe we omgaan met de gegevens van uw slimme meter. Meer informatie over hoe Brabant Water zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens staat in de privacyverklaring.
Uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Uw slimme meter stuurt dagelijks automatisch en veilig uw meterstanden naar Brabant Water. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Wilt u uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen? Als particulier kunt u de meter ‘administratief uit’ zetten. Dan worden de meterstanden nog wel opgehaald, maar gebruikt door Brabant Water als technische informatie om ons leidingnetwerk beter te monitoren. Hiermee houden we de drinkwaterbereiding, -kwaliteit en -levering op orde. U geeft dan elk jaar zelf uw meterstand door en krijgt geen gebruiksoverzichten. U kunt deze functie altijd weer aanzetten.
Meer weten over de slimme watermeter? Hier vindt u antwoorden op de veelgestelde vragen.