Controleer regelmatig uw hoofdkraan


Soms is het nodig om de waterleiding in huis af te sluiten. Bijvoorbeeld bij een lekkage of tijdens een verbouwing. Dan is het belangrijk dat uw hoofdkraan goed werkt. Op deze pagina leest u hoe u uw hoofdkraan kunt controleren en wat u kunt doen als uw hoofdkraan defect is.

Waar vindt u de hoofdkraan?
Uw hoofdkraan zit in de waterleiding die van buiten uw huis binnenkomt, meestal vlak voor uw watermeter. U vindt uw watermeter in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder.

Hoe controleert u de hoofdkraan?
U kunt zelf via een paar stappen eenvoudig controleren of uw hoofdkraan nog voldoet. Wij adviseren u om minimaal één keer per jaar uw hoofdkraan te controleren.

  1. Zorg ervoor dat alle waterverbruikende apparatuur, zoals wasmachine of vaatwasser, uit staat.
  2. Draai de hoofdkraan van Brabant Water dicht. Heeft de hoofdkraan bij uw watermeter een hendel?
    Draait u dan de hendel vóór de watermeter een kwartslag naar u toe. De kraan staat dicht als de hendel haaks op de waterleiding staat. Heeft de hoofdkraan een rode, zwarte of blauwe draaiknop?
    Draait u dan de knop rechtsom (met de klok mee) dicht. De knop of hendel moet met de hand te bedienen zijn. Gebruikt u dus geen gereedschap of smeermiddelen.
  3. Draai het aftapkraantje (vlak na de watermeter) open. Hebt u geen aftapkraantje of is deze moeilijk bereikbaar? Dan kunt u ook gebruik maken van de koude keukenkraan.
  4. Laat wat water weglopen en vang dit indien nodig op. Als er na een tijdje geen water meer uit de kraan komt, betekent dit dat uw hoofdkraan goed sluit.
  5. Draai het aftapkraantje of de keukenkraan weer dicht.
  6. Draai de hoofdkraan weer open.

Werkt uw hoofdkraan niet goed of helemaal niet?
Neemt u in dat geval contact op met onze afdeling Klantenservice via telefoonnummer 073 683 80 00. Wij maken dan samen met u een afspraak om de hoofdkraan gratis te repareren.

Pagina overzicht

Brabant Water