Brabant Water heeft met een aantal gemeenten de afspraak dat u de gemeentelijke heffingen en belastingen via onze rekeningen betaalt. Dit noemen wij meeliftende gemeenten. Op deze pagina leggen wij uit om welke heffingen het gaat en op welke manier gemeenten de tarieven bepalen.

Heffingen die u mogelijk via Brabant Water betaalt

Het verschilt per gemeente welke heffingen en belastingen u via Brabant Water betaalt. Uw rekening kan bestaan uit:

  • Afvalstoffenheffing
    Uw gemeente brengt afvalstoffenheffing in rekening voor het ophalen en verwerken van uw huisvuil. U betaalt de heffing ook als u geen gebruik maakt van de huisvuilophaaldienst.
  • Rioolheffing
    Uw gemeente brengt rioolheffing in rekening voor woningen en andere panden met een aansluiting op de gemeentelijke riolering. Met de opbrengsten van deze heffing betaalt de gemeente de aanleg- en onderhoudskosten van de riolering.
  • Diftar
    Diftar staat voor differentiatie tarieven afvalstoffenheffing. U betaalt diftar voor:

      - het aantal keren dat u uw containers aan de straat zet;
      - de inhoud van uw containers;
      - het soort container: is het een container voor groente-, fruit en tuinafval of voor restafval;
      - het aantal kilo's dat u per keer aanbiedt.

     Wat u precies betaalt, hangt af van de methode die uw gemeente gebruikt.

  • Reinigingsrecht
    Uw gemeente brengt reinigingsrecht in rekening voor het ophalen en verwerken van bedrijfsafval. U betaalt de heffing ook als uw bedrijf het afval niet laat ophalen door de gemeente.

Uw gemeente bepaalt de tarieven

Uw gemeente bepaalt zelf op welke wijze en tegen welke tarieven zij de heffingen en belastingen bij u in rekening brengt. Er zijn verschillende manieren:

  • U betaalt een vast bedrag.
  • U betaalt per kubieke meter (m³).
  • U betaalt op basis van een verbruikstabel.
  • U betaalt op basis van het aantal personen.

Benieuwd hoe uw gemeente dit aanpakt? Kijk voor de rekenmethode en de actuele tarieven op de website van uw gemeente.

Kwijtschelding aanvragen

In sommige gevallen kan uw gemeente besluiten dat u de gemeentelijke heffingen en belastingen niet of slechts gedeeltelijk hoeft te betalen. Denkt u dat u hiervoor in aanmerking komt? Neemt u dan contact op met uw gemeente. Een aanvraag voor kwijtschelding kunt u alleen bij de gemeente indienen, niet bij Brabant Water.

Veelgestelde vragen

Mijn gemeente heeft een fout gemaakt met de rioolheffing. Wat kan ik doen?

De gemeente baseert de rioolheffing op uw waterverbruik. Dit kan de gemeente op twee manieren doen:
• Per kalenderjaar. De gemeente kijkt op 1 januari naar het verbruik op uw laatste jaarafrekening. Dit rekent de gemeente  om naar een verbruik op basis van 365 dagen.
• Per afrekenjaar. Op het moment dat Brabant Water uw jaarafrekening opmaakt, kijkt de gemeente naar uw waterverbruik in de voorgaande periode. Dit rekent de gemeente om naar een verbruik op basis van 365 dagen.

De gemeente baseert de rioolheffing vervolgens op het verbruik per 365 dagen.

Bent u het er niet mee eens?
Bent u het niet eens met de rioolheffing die uw gemeente in rekening brengt op uw jaarafrekening van Brabant Water? Dan is het belangrijk dat u uw bezwaar bij uw gemeente indient. Brabant Water mag namelijk geen beslissingen nemen over uw rioolheffing.

Hebt u vragen?
Voor vragen over onze jaarafrekening kunt u contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.

Mijn code voor afvalstoffenheffing, diftar of reinigingsrecht klopt niet. Wat kan ik doen?

Voor het wijzigen van een code voor afvalstoffenheffing, reinigingsrecht of diftar adviseren wij u contact op te nemen met uw gemeente of met de belastingsamenwerking in uw regio. Brabant Water kan een code namelijk niet op eigen initiatief aanpassen.

Wijzigt de gemeente uw code? Dan geven zij dit automatisch aan ons door. U hoeft dit niet zelf aan ons door te geven.

Hoe berekenen jullie het gedeelte diftar in mijn voorschot?

Wij baseren uw voorschot op het aantal keren dat u uw container hebt laten legen in het afgelopen verbruiksjaar. Hebben wij van u nog geen jaarafrekening met die informatie? Dan gaan wij uit van een standaard aantal ledigingen. Zo voorkomen wij dat u moet bijbetalen op uw jaarafrekening. Onze berekening is afhankelijk van de afgelopen verbruiksperiode.

  • Is de afgelopen verbruiksperiode korter dan 183 dagen? Dan bepalen wij uw voorschot op basis van een standaard aantal ledigingen.
  • Is de afgelopen verbruiksperiode langer dan 183 dagen maar korter dan 334 dagen? Dan rekenen wij het aantal ledigingen in deze periode om naar een aantal ledigingen op basis van 365 dagen. Dit aantal gebruiken wij om uw voorschot te bepalen.
  • Is de periode langer dan 334 dagen? Dan bepalen wij uw voorschot op basis van het aantal ledigingen in deze periode.
Het aantal keren dat ik mijn containers laat legen, klopt niet. Wat kan ik doen?

Kloppen de ledigingen op uw jaarafrekening niet? Neemt u dan contact op met uw gemeente om bezwaar in te dienen. Krijgt u gelijk? Dan zorgt uw gemeente er ook voor dat u het teveel betaalde bedrag terug krijgt.

Bent u het niet eens met het aantal ledigingen waarop wij uw voorschot baseren? Neemt u dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Hebt u andere vragen over uw containers? Neemt u dan contact op met uw gemeente of de belastingsamenwerking in uw regio.