Uw watermeter wordt eens per 10 á 15 jaar vervangen om ervoor te zorgen dat u altijd kunt rekenen op nauwkeurige metingen van uw watergebruik. Wij informeren u graag over hoe dit proces verloopt en waarom het vervangen van uw watermeter zo belangrijk voor u is.

Wat is een watermeter?

Een watermeter registreert nauwkeurig uw watergebruik. Door jaarlijks uw meterstand door te geven, zorgen we samen voor een correcte jaarrekening op basis van uw daadwerkelijke gebruik. Meer informatie over de werking van uw watermeter vindt u op onze website, waar u ook kunt zien hoe uw watermeter eruitziet.

Waarom vervangen wij uw watermeter? 

Wij vinden het belangrijk dat uw meterstanden en daarmee de jaarrekening juist zijn. Door uw watermeter op tijd te vervangen, waarborgen we de kwaliteit van de metingen en houden we uw watergebruik veilig en betrouwbaar.

Wat kunt u verwachten?

1. U ontvangt een afspraakbrief

Wij sturen u een brief met de datum en het tijdstip waarop onze monteur de meter komt vervangen. Is het afgesproken moment voor u niet geschikt? Geen zorgen, u kunt de afspraak eenvoudig verzetten. Houd hierbij de code uit de afspraakbrief bij de hand.

Verzet eenvoudig uw afspraak

2. Voorbereiding voor de afspraak

De watermeter kan zich op verschillende plaatsen bevinden, afhankelijk van de leeftijd van uw woning. Deze kan in de meterkast, de kelder of in de meterput zitten. Zorg ervoor dat onze monteur de watermeter eenvoudig kan bereiken, zodat we de werkzaamheden snel en veilig kunnen uitvoeren.

3. De monteur komt langs

Op de dag van de afspraak hoeft u niet zelf aanwezig te zijn, maar iemand (geen minderjarige) moet wel toegang geven aan de monteur. De vervanging van de watermeter duurt ongeveer 15 minuten en u betaalt hier niets voor. Onze monteurs kunnen zich legitimeren en zorgen ervoor dat het werk veilig en zorgvuldig wordt uitgevoerd. Tijdens de vervanging heeft u even geen water. 

Tip: nadat de meter is vervangen, zet u de koudwaterkraan op de begane grond een minuut open om de waterleiding te ontluchten. Dit is belangrijk voor de werking van uw cv-ketel of geiser.

4. Klaar!

Na de vervanging ontvangt u van onze monteur een kaartje met het nieuwe meternummer en de stand van uw oude meter. Controleer de standen en bewaar dit kaartje voor uw volgende jaarrekening. Hoort u na de installatie een tikkend of ratelend geluid in uw leidingen? Dit verdwijnt normaal gesproken binnen drie weken. Mocht het geluid blijven, dan kunt u contact met ons opnemen

Schikt de voorgestelde datum niet?

Is de geplande afspraak niet handig voor u? Via onze website kunt u eenvoudig een nieuwe afspraak maken op een moment dat u beter uitkomt. 

Verzet eenvoudig uw afspraak

Bereid u goed voor

We vragen u om enkele voorbereidingen te treffen om het vervangen van uw watermeter goed te laten verlopen.

  • Het is belangrijk dat uw watermeter goed bereikbaar is. Vaak wordt de meterruimte gebruikt voor opslag, maar het is belangrijk dat onze monteur zonder hinder bij uw meter kan komen. 
  • Houd rekening met eventuele verbouwingen, renovatie of isolatiewerkzaamheden die de toegang tot de watermeter of leidingen belemmeren. Bijvoorbeeld na funderingswerkzaamheden of na het plaatsen van vloerisolatie. Als we niet bij de watermeter kunnen, kan het zijn dat er extra werk nodig is, zoals het openen van vloeren. De kosten hiervoor zijn voor uw rekening, dus het is verstandig om hier tijdens eventuele werkzaamheden rekening mee te houden.
  • Zit uw watermeter in de put? Controleer dan of de putdeksel goed open kan.
  • Hebt u een waterontharder die in de weg zit voor de metervervanging of heeft u zelf een module op de watermeter geplaatst voor digitale aflezing van de meterstand? Dan vragen wij u die er voor de afspraak af te halen. Onze monteur is er alleen voor het vervangen van de watermeter en kan andere apparatuur niet loskoppelen. Door dit alvast zelf te doen, helpt u ons om de werkzaamheden vlot en zonder problemen uit te voeren.
  • Het kan zijn dat de watermeter in een gemeenschappelijke ruimte hangt. Soms zijn deze ruimtes afgesloten. Wilt u ons laten weten wie deze ruimte open kan maken? 
  • Mocht er iets mis zijn met de hoofdkraan, of als andere omstandigheden het vervangen van de meter bemoeilijken, plannen wij een nieuwe afspraak met u in. U hoeft hiervoor zelf niets te doen. Op dit moment is het erg druk. Daarom kan het iets langer duren voordat u een datum voor de afspraak ontvangt.

Veelgestelde vragen

Waar zit de watermeter?

De watermeter zit meestal waar de waterleiding uw pand binnenkomt. Dit is vaak in de meterkast bij de elektriciteit- en gasmeter. Als u de watermeter daar niet kunt vinden, kijk dan op deze andere mogelijke plaatsen:

  • In een meterput achter de voordeur.
  • Onder een kruipluik.
  • In een kelder.
  • In een meterput in de tuin.
  • In de toiletruimte/badkamer.
  • In de centrale ruimte, zoals in een flatgebouw.

Kunt u uw watermeter niet vinden? Vraag uw buren of zij u kunnen helpen. Meestal bevindt de watermeter zich op dezelfde plek als bij hen. Woont u in een huurwoning? Neem dan contact op met de verhuurder. 

Ik was niet thuis op het moment dat de monteur langskwam om mijn watermeter te wisselen?

Het is belangrijk dat er iemand thuis is om onze monteur binnen te laten. Als de datum u niet schikt, kunt u de afspraak makkelijk verzetten via onze website. Bent u toch onverwacht niet thuis? Helaas! U ontvangt geen nieuwe watermeter. Wel ontvangt u een nieuwe brief met instructies hoe u een nieuwe afspraak kunt maken.

Verzet eenvoudig uw afspraak

Hoe ziet mijn watermeter er uit?

Op deze pagina vindt u voorbeelden van onze watermeters.