Om betrouwbaar drinkwater te kunnen blijven leveren aan 2,6 miljoen Brabanders, is inzicht in watergebruik essentieel. Slimme watermeters helpen ons om storingen en lekkages sneller te signaleren, en maken het beheer van ons leidingnet efficiënter en duurzamer.

De voordelen voor u: 

  • Uw meterstanden worden automatisch doorgegeven. 
  • Altijd een nauwkeurige factuur. 
  • Inzicht in uw gebruik door maandelijkse gebruiksinzichten die we per e-mail toesturen, inclusief tips om water te besparen.

Uw gegevens zijn veilig 

We nemen alle maatregelen om de bescherming van uw persoonsgegevens te garanderen. Uw meterstanden zijn alleen zichtbaar voor u en voor ons als waterleverancier. Er zijn strenge veiligheidseisen rond dataverkeer en slimme watermeters. Die eisen zijn vastgelegd in de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Brabant Water heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG houdt binnen de organisatie onafhankelijk toezicht op hoe persoonsgegevens worden verwerkt en geeft advies over de naleving van de AVG. Het externe toezicht op de naleving van de AVG ligt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, een zelfstandig bestuursorgaan dat wettelijk is aangewezen om hierop toe te zien. Meer informatie over de slimme watermeter en uw privacy vindt u op www.brabantwater.nl/slimmewatermeter

Gedragscode Slim Waterbeheer 

Daarnaast werkt de drinkwatersector aan de Gedragscode Slim Waterbeheer, waarin we precies uitleggen hoe we omgaan met de gegevens van uw slimme meter. Meer informatie over hoe Brabant Water zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens staat in de privacyverklaring.

Meterstand automatisch uitlezen

Uw slimme meter stuurt uw meterstanden automatisch en op een veilige manier aan ons door. Dit hoeft u dus niet meer zelf te doen. Wilt u uw meterstanden toch niet automatisch laten versturen? Dan kunnen wij deze functie voor u uitzetten. Dan worden de meterstanden nog wel opgehaald, maar gebruikt door Brabant Water als technische informatie om ons leidingnetwerk beter te monitoren. Hiermee houden we de drinkwaterbereiding, - kwaliteit en -levering op orde. U geeft dan elk jaar zelf uw meterstand door en krijgt geen gebruiksoverzichten. U kunt deze functie later weer inschakelen.

Gebruik onderstaand formulier om het automatisch uitlezen van uw slimme watermeter uit of aan te zetten.

Formulier uitlezen uitzetten

Veelgestelde vragen

Ben ik verplicht een slimme watermeter te accepteren?

Het vervangen van de watermeter mag niet geweigerd worden. U heeft wel de keuze om uw meterstanden niet automatisch met ons te delen.

Waarom krijgen mijn buren een slimme watermeter en ik nog niet?

De slimme meter wordt eerst geplaatst bij onze klanten die meer dan 200 (200.000 liter) water per jaar gebruiken. Deze klanten vallen voor ons in de categorie ‘hoger gebruik’. U kunt op uw jaarrekening zien hoeveel u per jaar gebruikt.  Wij verwachten eind 2026 de slimme meters te hebben geplaatst.

Verstuurt de slimme watermeter mijn gegevens op een veilige manier?

Wij zorgen ervoor dat uw gegevens veilig zijn. Er gelden strenge veiligheidseisen rond dataverkeer en slimme watermeters. We nemen alle noodzakelijke maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen. De eisen zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Brabant Water heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG houdt binnen de organisatie onafhankelijk toezicht op hoe persoonsgegevens worden verwerkt en geeft advies over de naleving van de AVG. Het externe toezicht op de naleving van de AVG ligt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, een zelfstandig bestuursorgaan dat wettelijk is aangewezen om hierop toe te zien. 

Daarnaast werkt de drinkwatersector aan de Gedragscode Slim Waterbeheer, waarin we precies uitleggen hoe we omgaan met de gegevens van uw slimme meter. Meer informatie over hoe Brabant Water zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens staat in de privacyverklaring.