Kruimelpad
Veelgestelde vragen over de slimme watermeter
Vanaf 2025 introduceert Brabant Water de slimme watermeter voor klanten die jaarlijks meer dan 200 m³ water gebruiken. Deze slimme watermeter helpt ons om efficiënter en duurzamer om te gaan met ons kostbare drinkwater. Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen, zodat u precies weet wat u kunt verwachten en hoe u optimaal gebruik kunt maken van deze nieuwe technologie.
Wat is een slimme watermeter en hoe werkt die?
Een slimme watermeter is een digitale meter die uw watergebruik op afstand kan meten. De watermeter heeft een elektronisch scherm en bevat technologie om gegevens te verzenden. De watermeter kan zelf de meterstanden en andere informatie doorgeven. Een slimme watermeter meet heel precies hoeveel water u gebruikt.
Waarom moet mijn watermeter vervangen worden?
Wij staan voor verschillende uitdagingen om te kunnen blijven zorgen voor voldoende en betrouwbaar drinkwater voor alle Brabanders. Het is belangrijk om te weten hoeveel water er wordt gebruikt. Daarom maken we ons leidingnet digitaal. Met meer metingen in het leidingnet weten we hoe het water stroomt. Zo kunnen we sneller reageren op problemen. Met slimme watermeters weten we waar en wanneer het drinkwater het leidingnet verlaat. Daarom gebruiken we slimme watermeters eerst bij klanten die meer dan 200 m³ water per jaar gebruiken. Slimme watermeters helpen ons om problemen en lekkages sneller te vinden, en maken het beheer van ons leidingnet efficiënter en duurzamer.
Moet ik betalen voor het plaatsen van de slimme watermeter?
De installatie van de slimme watermeter is gratis.
Hoe kan ik de afspraak wijzigen?
U ontvangt van ons een afspraakverzoek per brief zodra uw adres aan de beurt is. Past de datum of het tijdstip niet? U kunt uw afspraak tot één dag van tevoren wijzigen via onze website www.brabantwater.nl/metervervanging. Lukt het niet via de website? Bel ons dan op het telefoonnummer in de brief. Houd uw werkopdrachtcode bij de hand.
Wat is er nodig voor het plaatsen van de slimme watermeter?
Tijdens de werkzaamheden is het belangrijk dat uw watermeter goed bereikbaar is. Zorg daarnaast dat er geen spullen rondom de watermeter staan.
Ben ik verplicht een slimme watermeter te accepteren?
Het vervangen van de watermeter mag niet geweigerd worden. U heeft wel de keuze om uw meterstanden niet automatisch met ons te delen.
Wie ziet mijn gegevens?
Uw meterstanden zijn zichtbaar voor u en Brabant Water. Wij gebruiken uw meterstanden voor de juiste afrekening van uw watergebruik. Niemand anders heeft toegang tot deze gegevens.
Kan Brabant Water zien wanneer en waarvoor ik water gebruik?
De slimme watermeter meet alleen hoeveel water u gebruikt. Brabant Water ziet niet wat uw gebruik per apparaat is of wat uw leefpatroon is. Het is niet zichtbaar of u bijvoorbeeld uw wasmachine draait of onder de douche staat.
Verstuurt de slimme watermeter mijn gegevens op een veilige manier?
Wij zorgen ervoor dat uw gegevens veilig zijn. Er gelden strenge veiligheidseisen rond dataverkeer en slimme watermeters. We nemen alle noodzakelijke maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen. De eisen zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Brabant Water heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG houdt binnen de organisatie onafhankelijk toezicht op hoe persoonsgegevens worden verwerkt en geeft advies over de naleving van de AVG. Het externe toezicht op de naleving van de AVG ligt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, een zelfstandig bestuursorgaan dat wettelijk is aangewezen om hierop toe te zien.
Daarnaast werkt de drinkwatersector aan de Gedragscode Slim Waterbeheer, waarin we precies uitleggen hoe we omgaan met de gegevens van uw slimme meter. Meer informatie over hoe Brabant Water zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens staat in de privacyverklaring.
Wat betekent de slimme watermeter voor mijn privacy?
Wij zorgen ervoor dat uw gegevens veilig zijn. Er gelden strenge veiligheidseisen rond dataverkeer en slimme watermeters. We nemen alle noodzakelijke maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen. De eisen zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Brabant Water heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG houdt binnen de organisatie onafhankelijk toezicht op hoe persoonsgegevens worden verwerkt en geeft advies over de naleving van de AVG. Het externe toezicht op de naleving van de AVG ligt bij de Autoriteit Persoonsgegevens, een zelfstandig bestuursorgaan dat wettelijk is aangewezen om hierop toe te zien.
Daarnaast werkt de drinkwatersector aan de Gedragscode Slim Waterbeheer, waarin we precies uitleggen hoe we omgaan met de gegevens van uw slimme meter. Meer informatie over hoe Brabant Water zorgvuldig omgaat met persoonsgegevens staat in de privacyverklaring.
Wat is het elektromagnetisch veld van een slimme meter?
Slimme meters kunnen meterstanden verzenden via telecommunicatie. Hierdoor ontstaan elektromagnetische velden. De blootstelling aan deze velden is vergelijkbaar met:
Moet ik mijn meterstand nu nog zelf doorgeven?
Uw slimme meter stuurt dagelijks automatisch en veilig uw meterstanden naar Brabant Water. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Wilt u uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen? Als particulier kunt u de meter ‘administratief uit’ zetten. Dan worden de meterstanden nog wel opgehaald, maar gebruikt door Brabant Water als technische informatie om ons leidingnetwerk beter te monitoren. Hiermee houden we de drinkwaterbereiding, - kwaliteit en -levering op orde. U geeft dan elk jaar zelf uw meterstand door en krijgt geen gebruiksoverzichten. U kunt deze functie altijd weer aanzetten.
Waarom krijgen mijn buren een slimme watermeter en ik nog niet?
De slimme meter wordt eerst geplaatst bij onze klanten die meer dan 200 m³ (200.000 liter) water per jaar gebruiken. Deze klanten vallen voor ons in de categorie ‘hoger gebruik’. U kunt op uw jaarrekening zien hoeveel u per jaar gebruikt. Wij verwachten eind 2026 de slimme meters te hebben geplaatst.
Krijg ik met een slimme watermeter meer inzicht in mijn watergebruik?
Het eerste voordeel van de slimme watermeter is dat u niet meer zelf elk jaar de meterstand hoeft door te geven. U krijgt voortaan automatisch uw jaarrekening. Wij werken aan gebruiksoverzichten die u inzicht geven in uw gebruik en tips geven water te besparen.
Ik wil een slimme watermeter. Kan ik deze aanvragen?
Helaas kunt u de slimme watermeter niet zelf aanvragen. Brabant Water start in 2025 met het plaatsen van de eerste slimme watermeters. De komende twee jaar plaatsen we de slimme watermeters bij klanten met een gemiddeld jaargebruik van minimaal 200 m³.