Ziet u druppels op uw watermeter tijdens het opnemen van de meterstand? Geen zorgen, meestal gaat het niet om een lek, maar om condensvorming.

Wat is condensvorming?

Condens ontstaat door een verschil in temperatuur. Het water in uw watermeter is altijd koud, terwijl de omgevingstemperatuur vaak hoger is. Hierdoor slaat waterdamp uit de warme lucht neer als kleine druppeltjes op de watermeter en leidingen. Dit gebeurt vooral:

  • Bij warm en vochtig weer, zoals in de zomer.
  • In slecht geventileerde ruimtes.

Zelf controleren: lek of condens?

U kunt eenvoudig controleren of het om een lekkage of condens gaat:

  1. Wrijf de watermeter en leidingen droog met een doek.
  2. Lek: Druppels verschijnen direct opnieuw.
  3. Condens: Het duurt even voordat er weer druppeltjes ontstaan.

Twijfelt u of hebt u vragen? Neem gerust contact met ons op. Als het een lek betreft, komen wij langs om dit voor u op te lossen.

Bekijk hieronder een filmpje met uitleg over het verschil tussen condens en een lekke watermeter:

Privacybeleid

Voor het bekijken van video's dient u marketing-cookies te accepteren.

Voorkom voorrijkosten

Maakt u een afspraak met onze monteur en blijkt het om condens te gaan? Dan brengen wij voorrijkosten in rekening. Controleer daarom van tevoren zorgvuldig of er sprake is van een lekkage. Wilt u meer weten over onze tarieven? 

Bekijk onze tarieven

Veelgestelde vragen

Mijn watermeter staat stil, wat nu?

Beweegt het telwerk van uw watermeter niet terwijl u water gebruikt? Neem dan direct telefonisch contact met ons op. We helpen u graag verder en zorgen ervoor dat uw watermeter kosteloos en zo snel mogelijk wordt vervangen.

Als uw watermeter stilstaat, wordt de meterstand geschat. Dit betekent dat Brabant Water kijkt naar het gemiddeld gebruik en het desbetreffende tijdvak, en op basis daarvan een inschatting maakt van uw gebruik.

Er zit vocht in mijn meterput of meterkast. Wat moet ik doen?

Als er vocht in de meterput (waar uw watermeter zich bevindt) zit, kan er schimmel ontstaan op de mat van de deksel van uw meterput. Om schimmel te voorkomen of verminderen, raden wij aan om de ruimte beter te ventileren. U kunt bijvoorbeeld een ventilatierooster plaatsen in de meterput.

In een meterkast met vocht kunt u ook een ventilatierooster plaatsen. 

Lees meer over condens bij de watermeter

Blijft de vocht toch aanwezig na ventileren? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Contact opnemen

Ik heb een onverklaarbaar hoog verbruik. Ik heb geen lekkage. Kan de watermeter defect zijn?

Het komt vrijwel nooit voor dat een watermeter een foutief waterverbruik registreert. Vaak ligt de oorzaak van een hoger waterverbruik in een wijziging van de gezinssituatie of is er sprake van een storing in de binneninstallatie.

Hebt u alle veel voorkomende oorzaken al uitgesloten?
Denk daarbij aan: zwembad/vijver gevuld, meer gesproeid/druppelslang vergeten dicht te draaien, hogedrukreiniging schoonmaak, lekkage/werkzaamheden aan binnenleiding gehad, doorlopend toilet, storing Combi-Ketel etc. Niets wat hier bij staat? Probeer dan het volgende:  

Wilt u eens een tijdje alle begin- en eindstanden noteren van uw water gebruikende programma’s en handelingen? (bijvoorbeeld wasmachine, vaatwasser, cooker, toilet, douche/bad etc.)
Een (tijdelijk) defect van water gebruikende apparatuur in uw binnen installatie kan een oorzaak zijn geweest, of is dat nog steeds. Een overzicht van hoeveel water we gemiddeld in het huishouden gebruiken vindt u bij de veelgestelde vraag 'Hoeveel water gebruik ik?'. Mogelijk vindt u zo de oorzaak van het afwijkende verbruik.

Mogelijke oorzaken van defecte binneninstallatie
Een (tijdelijk) defect aan uw inlaat combinatie (Cv-ketel) of een niet goedwerkende vlotter van het toilet kunnen een oorzaak zijn van een hoger waterverbruik. Ook een defecte waterontharder (met automatisch spoelsysteem) of een defecte overloopskimmer van het zwembad, zorgen voor een hoger verbruik. Een installateur of loodgieter kan u hierbij helpen. Meer informatie vindt u in het overzicht van mogelijke oorzaken van een defecte binneninstallatie.

Hebt u alles nagelopen en trekt u toch de werking van onze watermeter in twijfel? Neemt u dan contact met ons op. Wij bekijken graag met u wat de volgende stappen dan kunnen zijn.