Hebt u te maken met een lekkage in huis of op straat? Wij staan voor u klaar om eventuele problemen op te lossen. Hieronder leest u wat u kunt doen in verschillende situaties.

Lekkage binnen

Een lekkage in huis is altijd vervelend. Het is belangrijk om te weten of het probleem vóór of na de watermeter zit. U kunt dit zelf eenvoudig controleren:

  • Schakel alle apparaten die water gebruiken (bijvoorbeeld een vaatwasser of wasmachine) uit.
  • Controleer of alle kranen dicht zijn.
  • Kijk of uw watermeter nog draait:

Loopt uw watermeter door? Dan zit de lekkage in uw binnenleiding, dus na de watermeter. We adviseren u de hoofdkraan te sluiten en contact op te nemen met uw installateur om de lekkage te repareren. Woont u in een huurwoning? Neem dan contact op met uw verhuurder. De binnenleidingen zijn namelijk eigendom van de eigenaar van de woning.

Staat uw watermeter stil? Dan is er geen lekkage in uw binnenleidingen.

Hebt u een lekkage in de meterkast of in de put vóór de watermeter? Neem dan contact met ons op via 073 683 80 00 (kies 1). Wij lossen het probleem zo snel mogelijk voor u op.

Lekkage buiten

Ziet u een lekkage op straat of buiten in uw omgeving? Controleer dan eerst op de website waterstoring.nl of de storing al gemeld is.

  • Is de lekkage al gemeld? Dan hoeft u niets te doen, wij zijn er al mee bezig.
  • Staat de lekkage er niet bij? Neem dan contact met ons op via 073 683 80 00 (kies 1). Uw melding helpt ons om het probleem snel op te lossen. Wij waarderen uw hulp!

Overzicht storingen en werkzaamheden

Hebt u nog vragen of twijfelt u wat u moet doen?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor u klaar.

Contact met ons opnemen

Veelgestelde vragen

Hoe bescherm ik mijn watermeter en leiding tegen vorst en tocht?

Vorst en tocht kunnen ervoor zorgen dat uw watermeter, hoofdkraan en buitenkraan bevriezen. Dat wilt u natuurlijk voor zijn. U kunt eenvoudig uw watermeter, hoofdkraan en buitenkraan beschermen tegen kou. Zo voorkomt u lekkages en schade. Zo kunt u dat doen:

  • De ruimte rond uw watermeter goed isoleren.
  • Tochtgaten dichtmaken.

Meer tips om uw watermeter te beschermen tegen vorst en tocht

Wat moet ik doen als mijn watermeter nat is aan de buitenkant?

Als er druppels op de watermeter zitten, is er meestal sprake van condens. Op deze pagina leest u hoe u dat zelf controleert: 

Zo kunt u dit zelf controleren

Komt u erachter dat u een lekkage hebt? Neem dan contact met ons op!

Wie is verantwoordelijk voor vorstschade aan de watermeter en leidingen?

Uw watermeter is eigendom van Brabant Water, maar u bent verantwoordelijk voor het vorstvrij houden van de meter en alle leidingen na de watermeter (zoals binnenleidingen). Daarom adviseren wij u om zowel de watermeter als de leidingen vanaf de watermeter goed te beschermen tegen kou en lekkages.

Raakt uw watermeter beschadigd door vorst? Dan plaatsen wij een nieuwe watermeter. De vervangingskosten zijn meestal voor uw rekening. Sommige inboedelverzekeringen vergoeden deze schade. U vindt deze informatie terug op het polisblad van uw verzekeraar. Brabant Water is dus niet verantwoordelijk voor schade die ontstaat door vorst of voor schade aan binnenleidingen.

 

We vertellen u graag hoe u vorstschade voorkomt. Bekijk de pagina hieronder voor meer informatie.

Onze tips om stukvriezen van watermeter en leidingen te voorkomen