Kruimelpad
Klantenservice
We helpen u graag. De meest gekozen onderwerpen staan hieronder op een rij. Staat uw vraag er niet tussen? Dan vindt u hieronder de manieren om ons te bereiken.
Meterstand
Hoe geef ik mijn meterstand door?
Wij hebben één keer per jaar uw meterstand nodig voor de jaarrekening. U krijgt een e-mail of brief van ons met het verzoek om deze door te geven. Dat kan gemakkelijk en snel via onze website. Gebruik de link in de e-mail of brief, of geef hier uw meterstand door.
Wat hebt u nodig?
Gaat u verhuizen?
Ook als u verhuist, hebben wij de meterstand van uw oude of nieuwe adres nodig. U kunt gemakkelijk en snel online uw meterstand bij verhuizing doorgeven. Of lees op deze pagina meer informatie over het verhuisproces.
Lukt het niet om de meterstand online door te geven? Neem dan contact met ons op.
Waar vind ik mijn referentienummer?
Wij hebben één keer per jaar uw meterstand nodig voor de jaarrekening. U krijgt dan een e-mail of brief van ons met het verzoek om deze door te geven. In deze brief of e-mail vindt u het referentienummer.
Let op: u kunt referentienummers van voorgaande jaren niet meer gebruiken. Uw referentienummer is namelijk een uniek nummer voor het huidige jaar.
Waarom vragen jullie de watermeterstand op tijdens de vakantieperiode?
Omdat we aan heel veel klanten drinkwater leveren, hebben wij ervoor gekozen om de jaarrekeningen te spreiden over het jaar. Voor elke klant is het moment voor het doorgeven van de meteropname anders. We vragen de meterstand op voor de jaarrekening. De jaarrekening ontvangt u voor het eerst als er een jaar voorbij is sinds u klant bent geworden van Brabant Water. Dat kan betekenen dat u jaarlijks een meteropnameverzoek ontvangt tijdens de vakantieperiode.
Valt uw meteropnameverzoek in de vakantieperiode? En bent u in die periode op vakantie? U kunt in dat geval de meterstand vóór uw vakantie doorgeven. Neem daarvoor contact met ons op.
Lukt het doorgeven van de meterstand vanwege uw vakantie niet op tijd? Dan schatten wij de meterstand voor de jaarrekening. U kunt als u terug komt van vakantie alsnog uw meterstand doorgeven, dan nemen wij deze mee voor de jaarrekening. Neem daarvoor contact met ons op.
Waarom hebben jullie de watermeterstand geschat?
Als u de meterstand niet aan ons door hebt gegeven, dan moeten wij deze schatten. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom. We leggen ze graag aan u uit:
Bent u het niet eens met onze schatting? Neem dan contact met ons op.
Hoe ziet mijn watermeter eruit?
Er zijn verschillende typen (slimme) watermeters. Op deze pagina vindt u voorbeelden van onze watermeters.
Uw watermeter bevindt zich meestal in de meterkast of in een meterput vlak achter uw voordeur. In veel appartementencomplexen bevinden de watermeters zich in de gezamenlijke ruimte.
Wat moet ik doen als de watermeter nat is aan de buitenkant?
Als de watermeter nat is aan de buitenkant, is dat meestal condens. Dat ontstaat door een verschil in temperatuur. Op deze pagina leest u hoe u kunt controleren of het gaat om condens of een lekkage.
Is het toch een lekkage? Lees dan op deze pagina meer informatie wat te doen.
Aanmelden
Ik ben al klant bij Brabant Water en ik ga verhuizen. Wat moet ik doen?
U kunt gemakkelijk en snel online uw verhuizing doorgeven. Op deze pagina vindt u meer informatie over het verhuisproces.
Ik ben een nieuwe (zakelijke) klant. Wat moet ik doen?
Betaal ik tijdens mijn verhuizing voor twee adressen?
Soms wel. Meestal levert u de sleutel van uw oude woning later in dan de dag waarop u de sleutel van uw nieuwe woning ontvangt. In die periode hiertussen betaalt u de kosten voor het watergebruik (en eventuele bijbehorende belastingen en heffingen) van beide adressen.
Staat uw oude woning langer dan drie maanden leeg? Dan kunt u contact met ons opnemen om uw voorschot te verlagen. U hebt daarvoor de data van de ‘lege’ periode en de meterstand van de oude woning nodig.
Ik heb me bij Brabant Water aangemeld. Hoe gaat het nu verder?
Fijn dat u zich hebt aangemeld. U ontvangt de bevestiging van deze aanmelding per e-mail.
Hebt u de sleutel van uw woning al ontvangen? Dan ontvangt u binnen twee weken uw overeenkomst.
Hebt u de sleutel van uw woning nog niet ontvangen? Wij nemen contact met u op als u de meterstand nog moet doorgeven. Het kan zijn dat de oude bewoner deze al heeft doorgegeven. Dan hoeft u niets te doen. Als alles compleet is, ronden wij uw aanmelding af. Dan ontvangt u binnen twee weken uw overeenkomst.
Ik ga scheiden. Wat betekent dit voor mijn overeenkomst met Brabant Water?
We begrijpen goed dat u in een lastige periode zit. Uw scheiding kan verschillende dingen betekenen voor de overeenkomst met Brabant Water. Kies hieronder de optie die het beste bij uw situatie past:
Komt u er niet uit of weet u niet zeker welke optie het beste bij uw situatie past? Neem dan contact met ons op.
Ik heb mij pas geleden aangemeld. Mijn eerste voorschot is erg hoog. Hoe kan dat?
Wij kunnen ons voorstellen dat u daarvan schrikt. Meestal komt een hoog eerste voorschot doordat we uw aanmelding hebben verwerkt nadat u de sleutel van uw nieuwe woning hebt ontvangen. Bijvoorbeeld: Op 1 januari hebt u de sleutel van uw nieuwe woning ontvangen. U geeft uw aanmelding op 1 maart aan ons door.
In dat geval moet u alle gemiste voorschotten in één keer betalen. Zo verkleinen we de kans op bijbetalen op uw jaarrekening.
Is uw situatie anders of hebt u vragen over het voorschot? Neem dan contact met ons op.
Afmelden
Ik wil een overlijden doorgeven. Hoe doe ik dit?
Gecondoleerd met uw verlies. We begrijpen dat u andere zaken aan uw hoofd hebt.
U kunt gemakkelijk en snel een overlijden doorgeven via een online formulier. U kunt daarbij kiezen voor:
Hoe kan ik mijn overeenkomst opzeggen?
U kunt gemakkelijk en snel uw overeenkomst opzeggen via uw persoonlijke omgeving Mijn Brabant Water. Kies daar voor de optie ‘Verhuizing of afmelding doorgeven’.
Ik ga scheiden. Wat betekent dit voor mijn overeenkomst met Brabant Water?
We begrijpen goed dat u in een lastige periode zit. Uw scheiding kan verschillende dingen betekenen voor de overeenkomst met Brabant Water. Kies hieronder de optie die het beste bij uw situatie past:
Komt u er niet uit of weet u niet zeker welke optie het beste bij uw situatie past? Neem dan contact met ons op.
Ik ben verhuisd. Wanneer ontvang ik mijn eindrekening?
We sturen u de eindrekening binnen twee weken nadat u de sleutel van uw oude woning hebt overhandigd. Geeft u daarvoor de meterstand van uw oude woning aan ons door? Deze hebben wij nodig om de eindrekening op te maken.
Let op: dit geldt alleen voor adressen met een eigen watermeter. Woont u bijvoorbeeld in een appartementencomplex of studentenwoning? Dan hebt u geen eigen watermeter.
Ik ben al een tijd geleden verhuisd, maar ik ben vergeten me af te melden bij Brabant Water. Wat kan ik doen?
Wat u kunt doen ligt aan hoe lang geleden u verhuisd bent. We leggen de verschillende situaties aan u uit:
Mijn Brabant Water
Waar vind ik mijn inloggegevens voor Mijn Brabant Water?
U kunt bij uw persoonlijke omgeving Mijn Brabant Water inloggen met uw e-mailadres.
Bent u uw wachtwoord kwijt of vergeten? Dan kunt u hier gemakkelijk en snel een nieuw wachtwoord aanvragen.
Weet u niet meer met welk e-mailadres u bent aangemeld bij Brabant Water? Meld u dan gemakkelijk en snel opnieuw aan. U hebt hiervoor uw klantnummer nodig. Deze vindt u in brieven of e-mails van ons.
Hebt u nog geen account voor Mijn Brabant Water? Lees op deze pagina de voordelen én hoe u kunt registreren.
Ik kan niet inloggen in Mijn Brabant Water. Wat nu?
Hebt u zich al geregistreerd voor Mijn Brabant Water? Alleen dan kunt u inloggen. U kunt zich registreren nadat u de overeenkomst met Brabant Water hebt ontvangen.
Hebt u nog geen account voor Mijn Brabant Water? Lees op deze pagina de voordelen én hoe u kunt registreren.
Bent u uw wachtwoord kwijt of vergeten? Dan kunt u hier gemakkelijk en snel een nieuw wachtwoord aanvragen.
Weet u niet meer met welk e-mailadres u bent aangemeld bij Brabant Water? Meld u dan gemakkelijk en snel opnieuw aan. U hebt hiervoor uw klantnummer nodig. Deze vindt u in brieven of e-mails van ons.
Hoe registreer ik mij voor Mijn Brabant Water?
Dat kan gemakkelijk en snel via deze pagina. Lees op deze pagina de voordelen van uw persoonlijke omgeving Mijn Brabant Water.
Na registratie ontvangt u van ons een e-mail met een link. Door op deze link te klikken, bevestigt u de aanmelding voor Mijn Brabant Water.
Ik kan mij niet registreren voor Mijn Brabant Water. Wat nu?
Dat is vervelend. Bent u een nieuwe klant? Dan moet u wachten totdat u de overeenkomst met Brabant Water hebt ontvangen.
Controleert u anders eerst of u de juiste gegevens gebruikt?
Lukt het registreren na het controleren van bovenstaande situaties nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.
Mijn e-mailadres is gewijzigd. Hoe geef ik dit door?
U kunt uw e-mailadres wijzigen via Mijn Brabant Water onder ‘Persoonlijke gegevens' bij 'Gegevens wijzigen'. Vervolgens kiest u de optie 'E-mailadres wijzigen'.
Nadat u uw e-mailadres hebt gewijzigd, ontvangt u een e-mail. Uw nieuwe e-mailadres bevestigt u door op de link in deze e-mail aan te klikken.
Hebt u geen inloggegevens voor Mijn Brabant Water? Lees op deze pagina de voordelen én hoe u kunt registreren.
Rekeningen
Wanneer schrijven jullie mijn voorschot af?
We schrijven uw voorschot op de eerste werkdag van de maand af. Is de eerste werkdag van de maand een feestdag? Dan doen we dat zo snel mogelijk daarna. Lees op deze pagina meer over uw voorschot.
Waarom ontvang ik een jaarrekening?
We sturen u ieder jaar rond dezelfde periode een jaarrekening. Zo weet u precies wat uw kosten voor uw drinkwatergebruik van het afgelopen jaar zijn.
We tellen alle kosten van het afgelopen jaar bij elkaar op en trekken daar de voorschotten die u betaald hebt van af.
Let op: Hebt u nog een aantal rekeningen nog niet betaald? Dan tellen we het openstaande bedrag op bij uw jaarrekening.
Wilt u uw jaarrekening bekijken of het voorschot aanpassen? Dan regelt u dat gemakkelijk zelf via Mijn Brabant Water. Op deze pagina vindt u meer informatie over uw jaarrekening.
Kan ik mijn watergebruik online inzien?
Ja, dat kan. Wij vragen u één keer per jaar – als u een eigen watermeter hebt – om uw meterstand. Op basis van de meterstand, maken wij uw jaarrekening op. Op de jaarrekening vindt u dus het drinkwatergebruik van het afgelopen jaar. De jaarrekening vindt u in Mijn Brabant Water. Ga daarvoor naar ‘Voorschot en gebruik’ en kies dan voor 'Waterverbruik bekijken'.
Hebt u dit jaar nog geen jaarrekening ontvangen, maar bent u benieuwd naar uw gebruik? Dan kunt u de meterstand van vandaag vergelijken met de meterstand op uw vorige jaarrekening. Elke extra m³ betekent dat u 1.000 liter water hebt gebruikt.
Hebben wij uw meterstand de afgelopen keer geschat? Dan kan uw gebruik in werkelijkheid hoger of lager liggen.
Hoe kan ik mijn voorschot aanpassen?
U kunt uw voorschot verhogen of verlagen. Het verhogen van uw voorschot doet u gemakkelijk en snel online via Mijn Brabant Water. Om het voorschot te verlagen, vragen we u om contact met ons op te nemen.
U kunt uw voorschot op de volgende manieren betalen:
Hoe berekenen jullie mijn voorschot?
Door gebruik te maken van een voorschot per maand of per kwartaal (via iDEAL of automatische incasso), zorgen wij ervoor dat u niet al uw drinkwaterkosten per jaar in één keer hoeft te betalen. Met het voorschot betaalt u een gedeelte van de verwachte kosten voor dat jaar. Het voorschot wordt ieder jaar opnieuw berekend.
De hoogte van uw voorschot is afhankelijk van:
Bent u net verhuisd? Dan maken wij het eerste jaar een schatting van uw waterkosten en voorschot.
Op deze pagina vindt u meer informatie over uw voorschot.
Betalen
Ik heb mijn rekening te laat/niet betaald. Wat nu?
Soms lukt het niet om een (op tijd) rekening te betalen of bent u een rekening vergeten. Dat begrijpen we. We denken daarom graag met u mee.
In Mijn Brabant Water vindt u uw openstaande rekeningen. Hebt u van ons een herinnering van betaling gehad? In die brief of e-mail vindt u wat te doen.
Hebt u meer tijd nodig om te betalen of wilt u een rekening in meerdere termijnen afspreken? Neem dan contact met onze klantenservice op. Dan kijken we samen wat voor u de beste oplossing is.
Op deze pagina vindt u meer informatie over rekeningen en betalen.
Het lukt mij niet om mijn rekening(en) te betalen. Wat nu?
Soms lukt het niet om een rekening te betalen. Dat begrijpen we. We denken daarom graag met u mee.
Geeft u zo snel mogelijk door dat het niet lukt om de rekening(en) te betalen? Dan kijken we samen wat voor u de beste oplossing is. Dat kan bijvoorbeeld uitstel van betaling zijn, een betaalregeling of een afspraak met uw gemeente. Op deze pagina leest u meer over de mogelijkheden.
Hoe stuur ik jullie een betaalbewijs toe?
Via dit contactformulier kunt u ons een betaalbewijs opsturen. Het is belangrijk dat het IBAN/rekeningnummer en de afschrijving duidelijk zichtbaar zijn op het betaalbewijs.
Wat zijn jullie betaalgegevens?
Het IBAN van Brabant Water is NL60 RABO 0339 6012 13.
Maakt u via iDEAL een bedrag aan ons over? Vermeldt u dan uw klantnummer of factuurnummer erbij? Het klantnummer kunt u terugvinden op uw rekeningen. Het factuurnummer begint met ‘FAC’, opgevolgd door negen cijfers.
Wilt u een betaalbewijs doorgeven? Dat kan via dit contactformulier.
Hoe berekenen jullie mijn voorschot?
Door gebruik te maken van een voorschot per maand of per kwartaal (via iDEAL of automatische incasso), zorgen wij ervoor dat u niet al uw drinkwaterkosten per jaar in één keer hoeft te betalen. Met het voorschot betaalt u een gedeelte van de verwachte kosten voor dat jaar. Het voorschot wordt ieder jaar opnieuw berekend.
De hoogte van uw voorschot is afhankelijk van:
Bent u net verhuisd? Dan maken wij het eerste jaar een schatting van uw waterkosten en voorschot.
Op deze pagina vindt u meer informatie over uw voorschot.
Betaal ik tijdens mijn verhuizing voor twee adressen?
Soms wel. Meestal levert u de sleutel van uw oude woning later in dan de dag waarop u de sleutel van uw nieuwe woning ontvangt. In die periode hiertussen betaalt u de kosten voor het watergebruik (en eventuele bijbehorende belastingen en heffingen) van beide adressen.
Staat uw oude woning langer dan drie maanden leeg? Dan kunt u contact met ons opnemen om uw voorschot te verlagen. U hebt daarvoor de data van de ‘lege’ periode en de meterstand van de oude woning nodig.
Staat uw vraag er niet tussen? Gebruik onze zoekfunctie
Onze medewerkers helpen u graag!
- Vanwege drukte is de chat tijdelijk gesloten.
Persoonlijk contact met ons opnemen
Contactformulier
Hebt u een vraag of opmerking? Vul dan een contactformulier in. We doen ons best om binnen tien werkdagen te reageren. Hebt u sneller hulp nodig? Dan kunt u ons bellen.
Sociale media
Ons webcareteam helpt u graag via Facebook Messenger. Ze zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur.
Bellen
Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar en helpt u graag. Ze zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Voor een storing kunt u altijd bellen. Kies hiervoor optie 1 in het keuzemenu.